De Nederlandse Tweede Kamer heeft eind januari 2020 met grote meerderheid ingestemd met de invoering van een kenteken voor (land)bouwvoertuigen. Als ook de Eerste Kamer met het wetsvoorstel instemt, komt er dus een nummerplaatverplichting voor (land)bouwvoertuigen die in Nederland op de openbare weg rijden.
Met het wetsvoorstel komt er een einde aan een langlopend dossier binnen de Nederlandse landbouwmechanisatie. Maar komt er ook een einde aan het feit dat Nederland het laatste Europese land is dat het verplicht kenteken nog niet had ingevoerd.
Bij Cumela, de brancheorgansiatie voor ondernemers in groen, grond en infra (zeg maar de Nederlandse loonwerkersvereniging), merken we een grote tevredenheid. Wim van Mourik, voorzitter van Cumela, legt ons uit dat zij sinds de invoering van de nieuwe Wegenverkeerswet in 1995 voortdurend zich ingezet hebben voor een registratie- en kentekensysteem voor (land)bouwvoertuigen. Cumela heeft het altijd belangrijk gevonden, dat landbouwvoertuigen op de openbare weg een formele status krijgen. Dat is straks het geval.
Lees meer op: https://www.landbouwleven.be/7087/article/2020-01-31/nederlandse-landbouwvoertuigen-krijgen-kentekenplicht