Info

Na tractor, nu ook graafmachine op dual fuel waterstoftechnologie

Eind vorig jaar brachten we het nieuws dat de eerste tractor met dual fuel brandstoftechnologie marktklaar was. Nu is dit ook het geval voor een graafmachine. De eer valt te beurt aan de firma Luyckx uit het Antwerpse Brecht.

Aftermarket kit

De dual fuel techniek is er eentje waar bij de oorspronkelijke dieselmotor, na ombouw, waterstof wordt bijgemengd. Diesel is nodig in dit systeem om vooreerst de motor op te starten. Vervolgens blijft bijmenging van diesel steeds nodig om het lucht-brandstofmengsel in de motor tot ontbranding te brengen. Willen we enkele de motor op waterstof doen draaien, dan is een ontstekingsbougie nodig. Net dit heeft een dieselmotor niet. De ontbranding van diesel zorgt ervoor dat ook het waterstof tot ontbranding komt. Diesel is in dit verhaal dus de drager of trekker van de waterstof.

Haalbaarheidsstudie

De dual fuel techniek ontwikkelde Luyckx nu op een Hitachi ZX350LC-7 graafmachine (37 ton). CEO Jos Luyckx legt ons uit dat zij op eigen initiatief vooreerst een haalbaarheidsstudie gedaan hebben naar mogelijke alternatieve aandrijfoplossingen die helpen om CO-2 emissies te reduceren, machines te verduurzamen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Brandstofcellen blijken de trillingen en het stof in de (wegen)bouwwereld niet aan te kunnen. Elektrische aandrijving via batterij heeft een te beperkte autonomie, grondstoffen voor batterijen zijn duur en moeilijk beschikbaar. Om hetzelfde vermogen op te wekken in vergelijking met de dieselmotor zouden er enorm grote batterijen op de machines moeten komen. Wat eigenlijk momenteel onhaalbaar is, ze zouden de machines niet enkel in omvang vergroten, maar ook verzwaren. Bijkomend bieden bouwwerven niet altijd de mogelijkheid om de machines op te laden en is er stilstand voor de herlading nodig.

Dual fuel als (tussen)oplossing

Als antwoord op de haalbaarheidsstudie werd uitgekomen op de dual fuel technologie. Firma Luyckx is niet alleen een regionaal New Holland dealerschap, maar ook invoerder van de grote Hitachi graafmachines. Zij vonden bij CBM.TECH een partner voor de uitwerking. Deze laatste heeft al veel ervaring, o.a. in de scheepvaart met waterstofaandrijvingen. Zij leveren ook mobiele waterstoftankstations. Ze werkten hiervoor een praktisch haalbare toepassing uit op een getrokken vrachtwagenoplegger. Deze kan heel makkelijk ter plaatse op de werf gebracht worden om de machines van waterstof te voorzien. Aanzie het net zoals een brandstofverdeler die met een tankwagen diesel, benzine of stookolie komt leveren.

Wie meer wil lezen over de voordelen van de dual fuel techniek en het volledige verhaal wilt lezen kan dit via deze link: https://www.landbouwleven.be/11659/article/2021-08-27/na-tractor-nu-ook-graafmachine-op-dual-fuel-waterstoftechnologie

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend