Grimme Belgium, een rechtstreeks fabrieksfiliaal van het Duitse moederhuis, bestaat dit jaar al 10 jaar. Deze verjaardag werd eerder dit jaar gevierd via een groot evenement waarop klanten waren uitgenodigd. Landbouwleven had onlangs een gesprek met gedelegeerd bestuurder van het Belgische Grimme-filiaal, Vincent Ramard over de evoluties in het laatste decennium. Hij staat ook aan het hoofd van Grimme France.
Van privé-invoerder naar fabrieksfiliaal
Voor er een eigen fabrieksfiliaal was, werd gewerkt via een privé-invoerder. Na een gesprek tussen hen én wijzigingen in de machinemarkt werd de beslissing genomen om het merk Grimme in België te verdelen via een eigen fabrieksfiliaal. Het feit dat er steeds meer financiële middelen kruipen in de overname van machines en de wens van Grimme om de Belgische markt professioneler te benaderen, waren tevens stimulansen om naar een andere invoerstructuur te gaan.
Grimme heeft al het personeel van de privé-invoerder VDS-Vanderstichelen overgenomen, net zoals de voorraad aan onderdelen en rollend materiaal. Enkel het gebouw werd niet gekocht. Dit was wat verouderd en minder goed gelegen.
Meer structuur en minder directe verkoop
Vanderstichelen had een zeer goede reputatie, stelde zich heel soepel op en deed veel verkoop rechtstreeks. Bij grotere ondernemingen die veel omzet draaien is dat model moeilijk vol te houden. Bij Grimme zit er dus overal iets meer structuur in, waarbij ze streven naar een direct servicecontact voor de klant. Hiervoor zijn er 2 types van dealers: een Grimme Premium Partner, die de hele handel doet van A tot Z, of een Grimme Service Partner, die zich toelegt op onderhoud en service, niet op verkoop en overname. Daardoor komt de eindklant nu sneller in contact met zijn lokale dealer, die er eigenlijk vroeger veel minder was. De directe verkoop wilt Grimme stoppen, maar dat is momenteel nog niet gerealiseerd.
Eigen vestiging
Grimme koos bewust voor een eigen Belgische vestiging omwille van het belangrijke areaal aardappelen bij ons. Dat verdient een eigen fabrieksfiliaal, vinden ze. Moest bijvoorbeeld Vlaanderen vanuit Nederland bediend worden en Wallonië vanuit Frankrijk, dan zou de Belgische klant kunnen zeggen dat er voor hem geen aandacht is.
Bovendien is Grimme de ‘nummer 1’ wereldwijd gezien, behalve in België, door de aanwezigheid van eigen Vlaamse producenten van aardappelmateriaal. Daar wou het moederbedrijf in Duitsland iets aan doen. Een eigen filiaal in België leek daarom de beste keuze.
Duurste grondprijs
In de zoektocht naar een locatie in België met een omvang van 1 ha, die interessant gelegen is in de aardappelregio, kwam Grimme in Roeselare uit, de achtertuin van hun voornaamste concurrenten.
Het bedrijfsterrein dat in de nieuwe industriezone is aangekocht, had de duurste grondprijs die Grimme ooit voor een filiaal heeft betaald.
Lees het volledige interview via: www.landbouwleven.be