Nieuws

Aanpassing aan toepassingsdeadlines voor emissienormen gevraagd door Covid-19

De Europese off-road mobiele machine-industriesector roept de EU op om snel een antwoord te bieden op verstoringen die optreden door de Covid-19 pandemie.

Diverse partners waaronder Cema, de Europese vereniging van landbouwmachinefabrikanten, stuurden eind maart een brief naar de Europese Commissie waarin zij vroegen om een uitstel van de toepassing van de verordening 2016/1628/EU voor ‘non road mobile machines’ en 2018/985/EU voor landbouwvoertuigen.

Volgens de regelgeving is het jaar 2020 een overgangsjaar voor motoren die voldoen aan de Stage V emissienorm in het vermogensbereik onder de 56 kW (76 pk) en boven de 130 kW (177 pk). Het jaar 2021 is dan het overgangsjaar voor motoren in het vermogensbereik van 56 tot 130 kW.

In overeenstemming met de wettelijke deadlines zijn de ‘overgangsmotoren’ gebouwd en ingekocht. Machineproducenten hebben nu tot 30 juni 2020 de tijd om machines met motoren onder de 56 kW of boven de 130 kW te voorzien van deze ‘overgangsmotoren’. Vervolgens is er tot 31 december 2020 tijd om deze machines op de Europese markt te brengen. In 2021 geldt hetzelfde voor machines voorzien met motoren van 56 tot 130 kW.

De ondertekenaars van de brief die naar de EU is gestuurd, stellen hierin dat de Covid-19 uitbraak voor een volledige onderbreking in de uitlevering van onderdelen en componenten heeft gezorgd. Enkele weken terug was dit al het geval voor hetgeen vanuit China moest komen, nu geldt hetzelfde voor onderdelen die vanuit Italië of andere lidstaten moeten komen. Als de pandemie verder toeneemt, treedt er nog meer verstoring op inzake onderdelen en componentenvoorziening in Europa en in de Verenigde Staten.

Zonder noodzakelijke onderdelen zoals banden, assen, hydraulica, verlichting, elektronische componenten enz. zijn fabrikanten verhinderd om machines te bouwen tegen de voorziene deadlines. Zo zullen zij niet in staat zijn om hun machines op de markt te brengen met de ‘overgangsmotoren’ die al aangekocht zijn. Als het niet langer mogelijk is om deze motoren te gebruiken, dan zullen zij gesloopt moeten worden. Dit zal leiden tot economische schade en verspilling van grondstoffen.

“De situatie is heel kritisch. Een tijdelijk uitstel moet verleend worden en deadlines moeten opgeschoven worden tot dat de situatie opnieuw kan beoordeeld worden. Los van een milieukundig oogpunt, moet deze maatregel ertoe leiden dat verdere economische schade verhinderd wordt door de Covid-19 pandemie. De toekomst van de machine-industrie en de vele bijkomende jobs staan op het spel”, zo stelt Jerome Bandry, algemeen secretaris van Cema het.

Tim Decoster

Previous ArticleNext Article

Send this to a friend