Info

Papieren kwijt of onbruikbaar? De Behva kan je helpen!

De Behva vervult meerdere functies: ze leidt de beweging van oldtimerverzamelaars in goede banen, verricht lobbywerk in de politiek en houdt mee het patrimonium van historische voertuigen in stand. Ze kan kopers van voertuigen ook helpen met het verkrijgen van de nodige documenten wanneer die bij de aanvraag tot inschrijving ontbreken.

Doolhof

Wie vindt er immers nog zijn weg in de doolhof van administratieve procedures, te meer omdat elk geval anders is: gaat het om een Belgisch of buitenlands voertuig? Welk document ontbreekt precies? Welke papieren zijn bij een aanvraag tot inschrijving nodig op basis van de herkomst en de ouderdom van de tractor?… Geraakt je er alleen niet wijs uit?

Gelukkig is er een organisatie die je kostbare hulp kan verlenen: de Belgian Historic Vehicle Association – Belgische vereniging voor historische voertuigen (Behva). We waren bij deze vereniging te gast voor een gesprek over de mogelijkheden tot regularisatie van de documenten van oude tractoren. Bij die gelegenheid gaf de Behva ook tekst en uitleg over haar activiteiten en over de diensten die ze aanbiedt aan de eigenaars van oude landbouwtractoren.

De belangen van verzamelaars behartigen

Antoon Van de Veegaete is hoofd van de sector ‘Bedrijfsvoertuigen’ bij de Behva. In die rol behandelt hij alle problemen in verband met vrachtwagens, autobussen, touringcars, tractoren en andere bedrijfsvoertuigen.

“Behva is de nieuwe naam voor de federatie van oldtimerclubs in België”, steekt hij van wal. “De vroegere naam BFOV (Belgische federatie voor oude voertuigen) werd vorig jaar geschrapt. De bedoeling is namelijk om de vereniging een resoluut moderner kleedje aan te meten, dat past bij de realiteit en de uitdagingen van deze tijd. Daartoe werd de naam ‘oude voertuigen’, die nogal pejoratief klonk, vervangen door ‘historic vehicles’, om te benadrukken dat oldtimers voor een stuk tot ons erfgoed behoren.”

Het rijdende patrimonium beschermen

Voor wie er nog aan zou twijfelen: ook oude landbouwvoertuigen zijn meegeteld. Antoon Van de Veegaete, die in de ban is van vrachtwagens na een loopbaan bij truckbouwer DAF, is namelijk ook goed thuis in de wereld van landbouwmachines: “Toen ik jong was, hielp ik bevriende boeren: nu eens zat ik aan het stuur van een Opel Blitz-vrachtwagen voor het transport van voeder, bieten en andere groenten, dan weer stak ik een handje toe op het veld. Ik behaalde het diploma van landbouwingenieur aan de Gentse hogeschool voor landbouw en landbouwindustrie. Na mijn studie werkte ik bij een boer uit de streek van Waterloo. Ik reed er vele uren met een FIAT 1000, een tractor waarvan het motorgeluid in mijn geheugen gegrift staat.

PCLT

Tijdens een stage aan het PCLT van Roeselare raakte ik vertrouwd met de werking van tractoren en maaidorsers. Daarna kreeg ik de kans om aan de slag te gaan in de sector van vrachtwagens, mijn eerste passie. Ik aarzelde dus niet, maar ben de evolutie van landbouwmachines wel aandachtig blijven volgen. Ik ben dan ook heel blij dat ik vandaag de belangen van de verzamelaars van tractoren en vrachtwagens binnen de Behva mag behartigen”, vertelt hij.

Lees het volledige interview met Antoon Van de Veegaete via: https://www.landbouwleven.be/14377/article/2022-07-23/papieren-kwijt-onbruikbaar-de-behva-kan-je-helpen

Nicolas Higuet
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend