In Nederland is er na jaren van debat een beslissing gekomen over het invoeren van een kenteken (nummerplaat) voor landbouwvoertuigen.
Concreet is het zo dat vanaf 1 januari 2021 eigenaren van nieuwe (land)-bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden hun voertuigen moeten laten registreren én kentekenen. In België verstaan we dit onder ‘inschrijven’ en voorzien van een ‘nummerplaat’.
Niet eenvoudig
Het is niet eenvoudig om te weten welk voertuig, welke verplichting heeft. Ook voor bestaande (land)-bouwvoertuigen verandert er iets. Daarom werkte Fedecom (het Nederlands equivalent van onze Fedagrim) een beslisboom uit om duidelijkheid te scheppen. Dit schema wordt als poster en flyer verdeeld.
De wetswijzigingen maken onderscheid tussen bestaande (land)bouwvoertuigen in gebruik vóór of nieuwe geleverd vanaf 1 januari 2021 wat betreft de kentekenplaatplicht, maximum-constructiesnelheid, rijsnelheid en/of ontheffingsplicht.
Overgangstermijn
Voor (land)bouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2021 worden geleverd aan gebruikers geldt dat deze geregistreerd en gekentekend moeten zijn. Voor bestaande voertuigen die voor deze datum in gebruik zijn genomen, geldt tot 2025 een overgangstermijn.
Er geldt voor zowel nieuwe als bestaande voertuigen een vrijstelling voor bijzondere categorieën (land)bouwvoertuigen. Naast de registratieplicht gaat de wettelijke maximum rijsnelheid op bepaalde wegen voor (land)bouwvoertuigen omhoog van 25 km/u naar 40 km/u.
Via een stroomschema met korte en duidelijke toelichtingen creëert de beslisboom die Fedecom nu opstelde, snel een overzicht en duidelijkheid.
Meer info via www.fedcom.nl/kenteken
Gebruik overgangsjaar
Fedecom heeft met andere belangengroepen bereikt dat 2021 een overgangsjaar is. Fedecom adviseert eigenaren van (land)bouwvoertuigen die in gebruik zijn vóór 1 januari 2021, optimaal gebruik te maken van dit overgangsjaar 2021.
Lees meer via volgende link: https://www.landbouwleven.be/9627/article/2020-12-02/nederland-voert-kentekenplicht-voor-landbouwmachines