Massey Ferguson presenteerde vrijdag 24 juli via een wereldwijde online voorstelling haar nieuwe 8S-tractorserie, die een vermogensbereik biedt van 205 tot 265 pk . Tienduizenden geïnteresseerden, waaronder landbouwers, dealers en maar liefst 900 journalisten, waren digitaal aanwezig om de serie te aanschouwen.
Een tipje van de sluier van deze nieuwe tractorserie liet de fabrikant al zien tijdens de Agritechnica van november 2019, tijdens de voorstelling van de ‘MF Next visionair concept’. Opmerkelijke kenmerken hiervan zijn opgenomen in de nieuwe 8S-serie. Denk hierbij aan het neo-retro ontwerp. Massey Ferguson is voor het ontwerp van de nieuwe tractoren niet enkel trouw gebleven aan zijn typerende rode kleur, ze hebben ook de grijze kleur van vroeger terug van onder het stof gehaald om de tractor een specifiek design mee te geven.
Uiterlijk valt ook op dat de motorkap en de 4-stijlencabine van elkaar gescheiden zijn. Dit levert 2 belangrijke voordelen op: zowel een ruimer en dus beter zicht, als minder warmte-, trillings- en geluidsoverdracht richting cabine. Die laatste zorgt dus voor een verhoogd bestuurderscomfort.
Met de 8S-serie wordt een nieuwe, eenvoudige typenummering geïntroduceerd. We gebruiken het voorbeeld van het topmodel uit de vierdelige reeks om te illustreren, de MF 8S 265. De ‘8’ geeft hierbij aan om welke serie het gaat. De ‘S’ staat voor het specificatieniveau en de laatste 3 cijfers geven het maximale vermogen weer. Opgelet, dit is zonder de boost van 20 pk (Engine Power Management).
Massey Ferguson had bij het ontwerp van de 8S-serie duidelijk aandacht voor een verbeterde gebruikservaring die de voordelen van connectiviteit en slimme landbouwtechnologie omvat. Met MF Connect Telemetry en het nieuwe MF Customer Portal kunnen gebruikers hun machinepark beheren met MF cloud-gebaseerde oplossingen.
De 8S tractoren met een vermogen van respectievelijk 205, 225, 245 of 265 pk worden momenteel aangeboden met 2 transmissiemogelijkheden. Dit is ofwel de Dyna-7 semi-powershift of de Dyna E-Power transmissie met dubbele koppeling, die het gevoel van een cvt-versnellingsbak benadert. In de toekomst, waarschijnlijk tegen het einde van dit jaar, zal de Dyna-VT traploze transmissie beschikbaar zijn.
Tim Decoster