Fendt invoerder Hilaire Van Der Haeghe meldt ons dat de populariteit van het merk stijgt in België. Dat leidden ze af uit het toenemende marktaandeel. Fendt zijn marktaandeel is trouwens niet alleen bij ons, maar ook in Europa gestegen. Dit ondanks het feit dat er vorig jaar iets minder nieuwe tractoren zijn geregistreerd.
Fendt breidde zijn marktaandeel binnen Europa, ondertussen naar eigen zeggen zo’n 10,6%, niet enkel uit in grote Europese landbouwlanden zoals Duitsland, Polen of Italië. Maar ook in Oostenrijk, Denemarken en België.
Derde positie
Bij Van Der Haeghe geven ze aan dat ze in het segment boven de 60 pk op de derde positie staan wat de verkoopsaantallen betreft. In de vermogensklasse boven 192 pk, noemen ze zich zelfs marktleider. Dit laatste is een segment waar de verkoop in 2020 toenam, waar de ander klassen een lichte daling kende.
Van Der Haeghe wijst naar de vernieuwde 900 Vario serie die voor het succes zorgt in het topsegment. Ook in het segment van de smalspoortractoren (boven 75 pk) scoren ze zeer goed. Fendt wist met zijn 200V Vario de titel van ‘Tractor of the Year’ in de categorie ‘Best of Specialized’ te halen.
720 en 826 Vario
De series 800 Vario en 700 Vario zijn bijzonder populair in België. Voor de derde keer op rij behaalde de Fendt 826 Vario de eerste plaats als ‘favoriet van het land’. De Fendt 720 Vario volgt direct daarachter. Hij neemt de tweede plaats in op de algemene lijst. Op de derde plaats van de populairste Fendt-trekkers staat de Fendt 724 Vario.
Bijzonder tevreden
Julien Vanderhaeghe, Business Unit Manager HH-agri bij Hilaire Van Der Haeghe, geeft aan dat er vorig jaar door de coronacrisis geen beurzen, demo’s, presentaties, roadshows, productvoorstellingen of andere ontmoetingsmomenten waren. Hij wijst dan ook naar de inspanningen die het invoerdersteam en de lokale dealers hebben gedaan om dit resultaat te bereiken door sterker, individueel op de klantbehoeften in te spelen.
Door de Covid-19 pandemie werd Fendt, net zoals andere fabrikanten geconfronteerd, met leveringsproblemen om aan de nodige tractoronderdelen voor de productie te komen. Bij hen kwam de fabriek 5 weken stil te liggen. Door extra ploegen en weekendwerk, werd die achterstand relatief snel weggewerkt. Covid-19 had dus tot op heden weinig of geen invloed op het totale verkoopsresultaat. Integendeel, de vraag naar moderne landbouwtechnologie blijft stijgen, volgens invoerder Van Der Haeghe.