Info

HH Group: “Zorgvuldig waken over de toegevoegde waarde in de volledige keten”

Het familiebedrijf Hilaire Van der Haeghe (HH Group) uit Wilrijk viert dit jaar zijn 125ste verjaardag. Het is een opmerkelijke gebeurtenis in een snel evoluerende landbouw- én distributiesector. De huidige zaakvoerders uit de derde en vierde generatie gaven ons een inzicht in de geschiedenis, de uitdagingen en de toekomst van het bedrijf.

Gesprekstafel

Aan de gesprekstafel zat Christian Van der Haeghe, kleinzoon van stichter Hilaire en voorzitter van de raad van bestuur van het familiebedrijf. Bij de dagelijkse operationele taken is hij niet meer betrokken. Wel zorgt hij nog voor begeleiding om de continuïteit en de langetermijnvisie die ze hebben door te geven aan de volgende generatie.

De operationele leiding is in handen van zijn neven Jean-Christophe Smeets, die de functie van algemeen directeur vervult, én Julien Van der Haeghe, die Business Unit Manager HH-Agri (distributie Fendt en Amazone) is.

Het duurde enkele tientallen jaren alvorens de firma Hilaire Van der Haeghe de stap zette naar de distributie van landbouwmachines. Wanneer en hoe kwam deze er?

CVdH: Hilaire heeft als jonge West-Vlaming uit Elverdinge de ‘grote oversteek’ gemaakt naar Amerika en kwam terug met nieuwe ideeën. Hij maakte er immers kennis met nieuwe machines (huishoudapparatuur) en startte in 1898 met de verkoop van ‘industriële machines’ zoals wasmachines en wringers (voorloper van de droogkast). Dat was toen echt nieuwe technologie. De zonen van Hilaire zijn toevallig in 1935 in contact gekomen met de Duitse familie Fahr, die op zoek was naar een verdeler voor hun machines in België. An sich had de firma Van der Haeghe geen band met landbouw. Wel hadden ze ervaring met de verdeling van technische producten. Enige tijd later volgde een zelfde contact met de firma Amazone. De activiteiten in de tuin- en parksector zijn op een gelijkaardige manier tot stand gekomen: door een ontmoeting met een Engelse fabrikant van grasmachines.

Drie afdelingen

Vandaag zitten er rond de 30 merken in jullie aanbod, 130 personeelsleden en meerdere vestigingen. Hoe organiseert u dat praktisch?

JVdH: De oplossing is door hier te werken met verschillende business units (afdelingen): HH Agri, HH Garden en municipal, HH Industrie, Claas. Het personeel werkt binnen de business unit autonoom, daardoor kunnen ze zich ook specialiseren. Natuurlijk is er een kruisbestuiving en zijn er diensten die overlappend werken. Onze eindklanten uit de verschillende sectoren zijn anders. Ze hebben andere verwachtingen en kampen met verschillende uitdagingen. Wij als invoerder moeten bewaken waar we onze toegevoegde waarde realiseren. De opsplitsing in business units helpt hierbij om deze focus te houden.

Dragen de voornoemde 3 afdelingen allen op dezelfde wijze bij aan het financiële eindresultaat?

J-CS: Neen. Een Claas-maaidorser heeft een ander prijskaartje dan een Fendt-tractor, een Amazone-zaaimachine, een Yale heftruck of een Iseki-minitractor. Het resultaat dat onze verschillende domeinen genereren, ligt dus ook anders en in lijn met de prijs van de producten. De grootste omzet wordt er in de afdeling Landbouw gedraaid, gevolgd door Tuin en park. Doordat we voor deze sector met een Benelux-organisatie zitten, bereiken we een prachtig zakencijfer. Ook in de afdeling Industrie halen we mooie resultaten. Dit is een andere sector, waarbij we meer verkopen aan de eindklant.

Jullie hebben ook in Nederland (Geldermalsen) een vestiging sinds 2012, specifiek voor de Business Unit HH Garden en Municipal, waar jullie eigenlijk een Belgische invoerder zijn. Hoe verklaart u dat?

JCS: De aanleiding hiervoor was de vraag van het Japanse Iseki, waarvan we al invoerder waren. Zij zochten voor Nederland een andere oplossing om deze markt te bewerken. We kenden het product en spraken dezelfde taal. Het is dus een opportuniteit die zich voordeed en waar we op hebben ingespeeld. Van de stap naar het buitenland hebben we direct gebruik gemaakt om een Benelux-filiaal voor de tuin en park-sector op te richten. Er zijn hier meerdere merken dan enkel Iseki in het aanbod. Het feit dat je een Benelux-importeurschap aanbiedt, zorgt voor een bepaalde ‘aantrekkingskracht’ bij fabrikanten. JVdH: De vestiging in Geldermalsen is een aparte besloten vennootschap als dochteronderneming van de nv Hilaire Van der Haeghe. Onder de Belgische vennootschap zit Hilaire Van der Haeghe met HH-Agri, HH-Garden en HH-Industry. Daarnaast is er nog een andere naamloze vennootschap, namelijk Ag-Tec, die verantwoordelijk is voor de distributie van het Claas)-merk en die gehuisvest is in het Waalse Fernelmont. De overkoepelende holding, waar we mee naar buiten treden, heet de HH-Group.

Lees het volledige interview via: https://www.landbouwleven.be/18182/article/2023-12-05/hh-group-zorgvuldig-waken-over-de-toegevoegde-waarde-de-volledige-keten

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend