Info

Fendt presenteert nieuwe 700 Vario gen 7

Fendt presenteerde eind augustus de nieuwe of zevende generatie van zijn 700 Vario-tractorreeks. De bekende Fendt-techniek van de grotere series wordt nu gebruikt in een tractor die een gloednieuwe motor meekrijgt.

5 modellen

De nieuwe zevende generatie bevat momenteel 5 modellen binnen het vermogensbereik van 203 tot 283 pk, of eigenlijk moeten we zeggen tot 303 pk. Dankzij Fendt DynamicPerformance krijgt het topmodel, de 728 Vario, er immers 20 pk vermogensboost bij wanneer het nodig is.

Zevende generatie

De huidige zesde generatie van de 700 Vario blijft voorlopig parallel lopen naast de nieuwe 700 Vario gen 7. Als we naar de technische kenmerken kijken, voelen we wel aan dat de gen 6- uitvoering verschilt van de gen 7. Zo biedt de huidige gen 6 motorvermogens van 140 tot 240 pk, gehaald uit een 6 l Deutz-motorblok. De nieuwe gen 7 gaat van 203 tot 303 pk, opgewekt in een gloednieuwe, speciaal voor deze reeks ontwikkelde, 7,5 l Agco Power-motor (zescilinder in lijn).

Met voornoemde karakteristieken lijkt de nieuwe 700 Vario gen 7 eerder de bestaande 800 Vario te vervangen dan de bestaande 700 Vario gen 6.

Agco Power

We schreven het al: deze tractorserie is speciaal voorzien van een hiervoor nieuw ontwikkelde motor uit eigen moedergroep, namelijk een 7,5 l Agco Power. Deze uitvoering is (nog) niet aanwezig bij een ander tractormerk van de Agco-groep. De bij ons geldende Stage V-emissienormen worden gehaald door de uitlaatgassen na te behandelen in een dieseloxidatiekatalysator (DOC), een dieselpartikelfilter (DPF) en in een selectieve katalytische reductie (SCR), dus zonder de uitlaatgasrecirculatietechniek (EGR).

Bekende techniek

De nieuwe 700 Vario gen 7 is voorzien van technieken die we eerder al kenden van bij zijn grotere broers, zoals de VarioDrive-techniek. Deze stuurt het benodigd aandrijfvermogen specifiek verschillend naar de voor- en achteras.

Het hoge koppel en lage toerentalconcept voor de motor van Fendt is ook overgenomen van de grotere series op de nieuwe 700 Vario gen 7. De beweegreden hierachter is dat een motor op lage toeren minder dieselbrandstof verbruikt.

De motorkoeltechniek, Concentric Air System (CAS), specifiek uitgewerkt voor motoren met het lage toerentalconcept, zagen we eerder geïntroduceerd op de 1000 Vario-tractorserie. Nu is het er ook op de nieuwe 700 Vario gen 7. De koelventilator staat hiervoor gemonteerd voor de koelradiator en blaast de lucht hierdoor.

Lees meer over de zevende generatie van de 700 Vario van Fendt via: https://www.landbouwleven.be/14605/article/2022-09-02/fendt-presenteert-nieuwe-700-vario-gen-7

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend