Info

Deutz-Fahr presenteert nieuwe Agrotron 6.4

Deutz-Fahr introduceert een nieuwe tractorserie, de Agrotron 6.4, die momenteel 3 modellen telt met maximale vermogens van respectievelijk 136, 147 of 156 pk.

De fabrikant had tot doel een tractor met compacte afmetingen te creëren die licht van gewicht is en die toch alle luxe biedt die we kennen van bij grote tractoren. Denk hierbij ook aan precisielandbouwtechnieken en Isobus-toepassingen. De nieuwe 6.4-serie is méér dan een tractor voor verzorgingswerk. Zowel akkerbouwers als veehouders zullen hem weten te waarderen. Het is ook een tractortype dat prima past bij tuinders en landschapsverzorgers.

FARMotion

Het vermogen bij de Agrotron 6.4-serie wordt opgewekt in een ‘eigen’ Deutz-Fahr-motor, de FARMotion 45. Dit is een viercilinder met een inhoud van 3,8 l en hoge druk commonrail-brandstofinjectie (2.000 bar). Het vermogen wordt bereikt met een hoog koppelplafond en lage toeren door een turbo met variabele geometrie (VGT). Hier zorgt een elektronisch gestuurde actuator voor de verstelling van de schoepen van de turbo.

Twee transmissies

Bij de Agrotron 6.4 zijn 2 transmissiemogelijkheden leverbaar. Een eerste is de intuïtieve full-powershift RV-Shift-versnellingsbak. Deze maakt het mogelijk om eenvoudig te schakelen tussen 20 voorwaartse en 16 achterwaartse versnellingen zonder krachtverlies.

In standaarduitvoering is het mogelijk om van 1,5 tot 50 km/uur te rijden. Optioneel is een kruipgroep mogelijk waarbij traploos gereden wordt van 20 m/uur tot 5 km/uur, ideaal voor vollegrondsgroentetelers. Buiten de traploze kruipgroep beslist ofwel de bestuurder manueel over het schakelen tussen versnellingen ofwel laat hij dit over aan de tractor. Deze laatste mogelijkheid heet dan de AFS-functie. De RV-shift-transmissie kreeg een innovatie-award op de Italiaanse EIMA-landbouwbeurs.

Een tweede transmissiemogelijkheid is de TTV-versnellingsbak van Deutz-Fahr, een continu variabele transmissie. Via de MaxCom-joystick op de rechter armleuning wordt de doelsnelheid ingegeven. Met het rechter rijpedaal bepaalt de bestuurder dan de uiteindelijke snelheid. Via de joystick kan constant de gewenste snelheid worden verhoogd of verlaagd.

De 2 voornoemde transmissievarianten worden standaard geleverd met de SenseClutch PowerShuttle elektrohydraulische omkeerschakeling. De agressiviteit van richtingverandering kan volgens 5 gradaties door de bestuurder ingesteld worden voor het uitvoeren van veilige, betrouwbare richtingsmanoeuvres, zelfs op steile hellingen en onder belasting.

Wie meer wil lezen over de nieuwe 6.4 serie kan dit via deze link: https://www.landbouwleven.be/15217/article/2022-11-14/deutz-fahr-presenteert-nieuwe-agrotron-64

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend