Het Duitse Claas vierde in het najaar van 2023 dat het 50 jaar Jaguar- veldhakselaars bouwt. In 1973 kwam de eerste Jaguar, de SF 60, op de markt.
Tijdens de voorbije 50 jaar bouwde Claas meer dan 45.000 zelfrijdende hakselaars. De fabrikant geeft aan dat de Jaguar vandaag de dag de marktleider is geworden.
Sleutelmachine in oogstproces
De eer voor de toppositie die de hakselaar vandaag de dag heeft, strijkt Claas niet volledig zelf op. Zij bedanken hiervoor ook hun invoerders en verdelers wereldwijd. “Want de veldhakselaar is een sleutelmachine in het oogstproces bij loonwerkers en landbouwers, waardoor stilstand in het oogstseizoen vermeden moet worden. Snelle onderdelenvoorziening en professionele dienstverlening zijn hierbij cruciaal”, klinkt het.
De fabrikant geeft aan ook zorg te dragen voor het goed functioneren van gebruikte Jaguar-hakselaars. Tweedehandsmachines steken landsgrenzen over én zelfs oceanen. Zo zijn er in Thailand Jaguars aan het werk om olifantsgras en suikerrietstro te oogsten, terwijl er dichter bij huis in Frankrijk Jaguar-hakselaars lavendel oogsten.
Inspelen op trends
Claas kijkt terug naar de jaren 70 en merkt op dat het telen van snijmaïs toen snel toenam én dat er gelijktijdig een trend was naar zelfrijdende oogstmachines, na de gedragen en getrokken hakselaars. Dit bleek niet enkel in Europa te zijn, maar ook in Noord-Amerika en het Oostblok.
Oorspronkelijk waren het 2 Claas-verkopers die een prototype van een zelfrijdende hakselaar ontwikkelden. Claas werkte dit verder uit met een 120 pk sterke motor. Ze gebruikten hiervoor de ervaring die ze hadden met hun pikdorsers en componenten van een getrokken Jaguar 60-hakselaar. Het eerste jaar werden er 33 stuks gebouwd, eind 1976 waren er al 500 zelfrijdende hakselaars gebouwd.
De vraag naar krachtigere machines werd beantwoord met de komst van de Jaguar 80 SF in 1975. Dit model had een vermogen van 213 pk en kon uitgerust worden met een 3- of 4-rijïge oogstbek. Ook nieuw was toen de mogelijkheid om het invoergedeelte makkelijk te scheiden van de hakselkooi om vlot onderhoud toe te laten.
Technologie evolueert
Een grote stap voorwaarts werd in 1983 gezet met de introductie van de nieuwe Jaguar 600-serie. Daarbij werden nieuwe standaarden op het vlak van prestaties, hakselkwaliteit en design geïntroduceerd. De cabine was afkomstig van de Dominator-maaidorsers en bood meer ergonomie en geluidsisolatie. Andere innovaties waren de metaaldetector, korrelkneuzer en bedieningsjoystick.
Het Jaguar-succesverhaal gaat verder met de introductie van de 800-serie in 1994. De 600-pk grens werd doorbroken in 2001 met de 900-serie.
Ter gelegenheid van 50 jaar Jaguar- productie, werd op Agritechnica 2023 een speciale uitvoering van de Jaguar 990 TerraTrac getoond. Deze onderscheidt zich door een opmerkelijk kleurenontwerp.