Midden maart werd de 75ste verjaardag van het Oostenrijkse tractormerk Steyr gevierd. Dat gebeurde omwille van de coronacrisis helaas nog steeds digitaal.
Driekwart eeuw is het geleden sinds de eerste Steyr-tractor werd gebouwd in 1947. Dat was het iconische type 180. Steyr is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de CNH Industrial groep.
CVT en Konzept
Een heel belangrijke mijlpaal uit de Steyr-geschiedenis is de introductie van de continu variabele transmissie (CVT) in 1999. Twintig jaar later, tijdens Agritechnica in 2019, liet het zijn innovatief karakter nog eens zien met de presentatie van de Steyr Konzept-tractor. Dat is een futuristisch ogende tractor die innovatieve technologieën aan boord heeft om milieuvriendelijk, maar tegelijk efficiënt en functioneel te zijn.
Het hart van dit concept wordt gevormd door een modulaire hybride elektrische aandrijving, die een verbrandingsmotor, generator en verschillende afzonderlijke regelbare elektromotoren combineert om energie te leveren waar deze nodig is.
Hybrid Drivetrain Konzept
Dit jaar wordt het ‘Konzept’ uit 2019 opgevolgd door het Hybrid Drivetrain Konzept. De focus bij dit project ligt op de verdere doorontwikkeling van de aandrijflijn die bestaat uit diesel-elektrische hybridetechnologie.
Voor dit nieuwe concept lag de focus op het potentieel van elektrische aandrijfsystemen om een lichtgewicht tractor te hebben, met toch een hoog vermogen.
Voordelen
Vooreerst zou deze technologie voordelen leveren met betrekking tot brandstofverbruik. Dat zou met zo’n 8% dalen. Hiernaast is er een 25% snellere acceleratie door de supercondensator-technologie. Deze voert het vermogen op als de vermogensvraag stijgt. Bij aftakaswerk in het veld worden zo piekbelastingen opgevangen, bij wegtransport trekt de tractor sneller op.
Vermogen overdragen
De elektrische aandrijflijn zorgt voor een kleinere draaicirkel, doordat ze de voorwielen versneld doen draaien. Hierdoor trekken de voorwielen de tractor mee door de bocht. Dat is vooral handig bij het keren op de kopakker. De draaicirkel zou volgens Steyr ongeveer 1,50 m kleiner zijn dan bij conventionele tractoren met dezelfde wielbasis en banden.
Lees hoe ook werktuigen kunnen aangedreven worden en het volledige verhaal van het Hybrid Drivetrain Konzept op: https://www.landbouwleven.be/13375/article/2022-03-23/75-jarige-steyr-innoveert-volop