Het Europees parlement keurde met ruime meerderheid een gemeenschappelijke Europese set veiligheidsnormen voor niet-voor-de-weg-bestemde mobiele machines, zoals oogstmachines, goed.
Niet-voor-de-weg-bestemde mobiele machines
Oogstmachines en andere niet-voor-de-weg-bestemde mobiele machines moeten af en toe toch de openbare weg op om van en naar de werksite te gaan. Verkeersveiligheidsnormen moeten ervoor zorgen dat dit op een veilige manier gebeurt.
Maar elke Europese lidstaat heeft momenteel haar eigen regels rond gebruik in het wegverkeer van niet-voor-de-weg-bestemde mobiele machines. Cijfers van de Europese Commissie tonen echter dat slechts 4% van deze machines verkocht in het EU-land waar de productie plaatsvindt.
Om de veiligheid over heel de Europese Unie op te krikken en marktfragmentatie tegen te gaan, stemde het Europees parlement met een zeer ruime meerderheid voor de oprichting van een set EU wijde veiligheidsnormen voor niet-voor-de-weg-bestemde mobiele machines.
Veiligheidscertificaat
Niet-voor-de-weg-bestemde mobiele machines zullen in de toekomst moeten voldoen aan een set Europese veiligheidsvereisten over bijvoorbeeld remmen en sturen. Producenten van dergelijke machines zullen hun producten moeten laten testen om ze te kunnen verkopen in de EU. Maar als de machine door deze testen geraakt, krijgt het type een certificaat zodat het verkocht kan worden in heel de EU.
De nieuwe regels gelden voor machines met maximaal 3 zitplaatsen, inclusief de bestuurder, en een maximumsnelheid van niet minder dan 6 km per uur en niet meer dan 40 km per uur. Trekkers, getrokken uitrustingsstukken en machines in de eerste plaats bedoeld voor het vervoer van dieren vallen niet onder de richtlijn. Ook machines die enkel in één lidstaat in omloop zijn of waarvan maar maximaal 70 per jaar van geproduceerd worden, vallen niet onder de nieuwe richtlijn.
Win-win situatie
Door 27 nationale procedures te vervangen door een enkele Europese goedkeuring zijn procedures gestroomlijnd en administratieve lasten voor fabrikanten verminderd. Deze grote stap neemt niet alleen marktbelemmeringen weg, maar maakt tegelijk coherente veiligheidsnormen mogelijk voor mobiele machines zoals kranen en oogstmachines als ze zich op de openbare weg begeven.
Het is een win-win: fabrikanten profiteren van kostenbesparingen en vereenvoudigde procedures, terwijl eindgebruikers genieten van verbeterde toegang tot machines en hogere verkeersveiligheidsnormen.
Individuele lidstaten kunnen wel nog machines verbieden omdat het te groot of zwaar is voor hun wegen, ondanks een EU-certificaat.
Transitieperiode
Het dossier moet wel nog goedgekeurd worden door de Raad, waarin alle lidstaten vertegenwoordigd zijn. Dan zal er een transitieperiode van 11 jaar ingaan, waarin machineproducenten ervoor kunnen kiezen om al te voldoen aan de Europese standaarden, of nog steeds de bevoegde nationale wetgeving te volgen.