Info

België kent een unieke situatie op de brandstoffenmarkt

België en Luxemburg kennen een unieke situatie op de brandstoffenmarkt met maximumprijzen voor olieproducten, zo leert ons Johan Mattart, algemeen directeur van de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars (Brafco). Toch garandeert dit geen lage prijzen aan de pomp.

Gasolie diesel

In ons gesprek met directeur Mattart focusten we vooral op onze rode landbouwdiesel, officieel gasolie diesel genoemd met maximum 10 ppm (parts per million) zwavel. Rond het jaar 2013 werd overgestapt van gasolie met 50 ppm zwavel naar de versie met 10 ppm, die voldoet aan de Europese norm EN590. Enkel deze mag nu gebruikt worden voor mobiele off-roadtoepassingen zoals landbouw. De 50 ppm gasolie is ook niet meer geschikt voor de moderne commonrailmotoren van vandaag, wel kan deze nog gebruikt worden voor verwarmingsdoeleinden.

Additieven

Johan Mattart wijst ons ook op de additieven die aan transportbrandstoffen worden toegevoegd om de broeikasgasemissies te reduceren. Biocomponenten zijn de meest bekende toevoegingen. Helaas hebben deze als nadeel dat bacterievorming kan optreden, zeker als er zich water in de brandstoftank bevindt.

LBL: “De eerste voorname vraag: hoe wordt de maximale brandstofprijs bepaald?”

JM: “Dat is een taak van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Via een ingewikkelde formule die met diverse zaken rekening houdt komen zij aan een maximumprijs. Ze kijken onder andere naar de slotkoers op de internationale markten van de vorige beursdag, naar de koersverhouding van de euro en de dollar, enzoverder.

Voor de berekening van de maximumprijs baseren zij zich op de programmaovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Belgische Petroleum Federatie (BPF). Het doel van deze overeenkomst is om de bevoorrading van aardolieproducten in België te waarborgen en om de volatiliteit van de consumentenprijzen van deze producten te beperken.

Bij de programmaovereenkomst hoort een ‘Technische bijlage’ waarin de prijsformules zijn gedefinieerd, op basis waarvan de maximumprijs voor de belangrijkste aardolieproducten wordt bepaald. Doordat er ‘drempels’ overschreden moeten worden, vooraleer er een prijsaanpassing is, zijn er eigenlijk weinig wijzigingen voor benzine, lpg en witte diesel aan het tankstation. Voor de gasolie diesel (rode landbouwdiesel) zijn er sinds midden 2018 geen drempels meer en zijn er veel meer prijsaanpassingen.

Uit wat is de brandstofprijs samengesteld?

Vooreerst is dit de prijs van het geraffineerde product, waar een brutodistributiemarge bijkomt om de logistieke kosten (opslag, transport) te dekken om het product bij de eindgebruiker te krijgen. Hier worden wettelijke bijdragen aan toegevoegd. De meest bekende is deze voor het Sociaal Verwarmingsfonds Stookolie. Hierna komen de accijnzen er nog bij en 21 % btw.

Lees het volledige interview via deze link: https://www.landbouwleven.be/13596/article/2022-04-23/belgie-kent-een-unieke-situatie-met-maximumprijzen-op-de-brandstoffenmarkt

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend