Info

Isobus zorgt voor innovatie en gemak bij Maschio/Gaspardo

Benelux-invoerder voor Maschio/Gaspardo Gert Van den Eynde presenteerde ons enkele interessante machines waar Isobustechnologie zorgt voor een verdere innovatie en gebruiksgemak.

Toro Isotronic

Dankzij de toepassing van Isobusfunctionaliteiten werd de bestaande Toro rotoreg heel wat intelligenter. De nieuwe serie noemt nu Toro Isotronic. Het gaat over opklapbare rotoreggen met een werkbreedte van 6, 7 of 8 m.

Sensoren verspreid over de rotoreg bewaken de hoofdparameters en voeren controle uit op de activiteiten. Dankzij het Isobus-communicatiesysteem worden instellingen vereenvoudigd en wordt het gebruik veilig gehouden. Merken de sensoren bijvoorbeeld dat de temperatuur in de tandwielkasten te hoog oploopt, dan krijgt de bestuurder in de cabine een waarschuwing. Verstrijkt het onderhoudsinterval voor de olieverversing, dan krijgt de bestuurder hiervan een melding. Ook de (over)belasting van de rotoreg wordt weergegeven net als de vermogensopname.

Chrono

Gaspardo’s nieuwste maïsplanter, de Chrono, is er eentje die hoge werksnelheden aan kan. Dat mogen we letterlijk nemen, namelijk werksnelheden tot 16 km/u zijn mogelijk met nauwkeurige zaadafleg. Om dergelijke snelheden aan te kunnen, moet er niet alleen een goed zaadhuis en -element zijn, maar moet er ook een hoge druk op het zaaielement zijn. Dit wordt verkregen door een luchtbalg aan de parallellogramophanging.

De zaadverenkeling gebeurt door onderdruk (vacuüm) en de zaadverplaatsing in de zaaibuis via overdruk. De aandrijving van het zaai-element verloopt elektrisch waardoor ook bij deze machine Isobus-techonologie gebruikt kan worden om de machine te bedienen. Dit niet alleen om het variabel zaaien op te volgen, maar ook om de microgranulaatverdelers aan te sturen en de druk op het zaaielement in te stellen.

Primo

De derde Isobus-bediende machine die gepresenteerd werd, was de Primo gedragen meststofstrooier. Een volledig eigen ontwikkeling van Maschio/Gaspardo.  De Primo is er in een mechanische uitvoering (M) waarbij manueel de dosering en het valpunt moet ingesteld worden. Hiernaast is er de EW Isotronic-versie aan de bovenzijde van het aanbod met een elektronische weeginrichting. Uiteraard wordt de dosering hier elektronisch geregeld net als de positie van de uitstrooiopening. Ook het kantstrooien wordt makkelijk bediend vanuit de Isobus-terminal.

Wil je het volledige verhaal lezen dan kan dat via deze link: https://www.landbouwleven.be/12569/article/2021-12-21/isobus-zorgt-voor-verdere-innovatie-en-gemak

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend