Info

Landbouwleven rijdt met de Fendt verreiker

Het was dé grote aandachtstrekker op de afgelopen Agritechnica landbouwbeurs, de presentatie van een Fendt-verreiker. Landbouwleven was eerder deze maand in de gelegenheid om een korte rit te maken met deze bijzondere machine.

Deze T955 verreiker kan maximaal 5,5 ton tillen en bereikt een hoogte van 8,5 m. Er is een vermogen van 168 pk beschikbaar, standaard is de rijsnelheid 20 km/u, optioneel 40 km/u.

Betrouwbaarheid

Fendt koopt de Cargo T955 in bij Sennebogen. Een fabrikant die vooral gekend is van industriële machines zoals overslagkranen, maar die ook al 15 jaar verreikers bouwt. Deze worden soms in een drieploegenstelsel ingezet in de haven om bulkgoederen te verladen of in afvalsorteercentra. Deze sectoren hebben een sterke, betrouwbare machine nodig. Hierom denkt Fendt met de juiste partner in zee te zijn gegaan.

Verhoogbare cabine

Uiterlijk meest opvallend zal voor velen de verhoogbare cabine zijn. Dit gebeurt via een hydraulische cilinder en de bestuurder geeft het commando om te stijgen of dalen via een pedaal. Groot voordeel hiervan is de verhoging van de zichtbaarheid. De cabine kan tot op een ooghoogte van zo’n 4,25 m gaan. Dit kan in stapjes van 20 à 30 cm. Zelfs de cabine maar één stapje verhogen verbetert al de zichtbaarheid.

Meer ruimte onder motorkap

Fendt geeft aan dat Sennebogen door deze functie de motorruimte minder compact heeft moeten uitvoeren. Tussen de diverse componenten onder de motorkap rechts is voldoende plaats voor onderhoud of technische ingrepen. In vergelijking met concurrerende machines komt hun motorkap misschien wel iets hoger en dit zou dus de zichtbaarheid nadelig beïnvloeden. Maar Fendt geeft aan om na het instappen in de cabine heel eenvoudigweg je werkpost met 30 cm te verhogen. Dit nadeel is dus onmiddellijk verholpen.

Subliem zicht

De voorruit werd ontworpen met een glazen ruit van boven naar beneden, zonder onderbrekingen of dashboard dat zicht wegneemt. We hebben even met de machine kunnen werken en moeten toegeven dat het een zekere ‘schrik’ overwinnen is. Zeker bij laadwerkzaamheden op onverharde ondergrond of in veldomstandigheden. Op 4,25 m ooghoogte gaat de cabine wel lichtjes heen en weer. Maar het zicht dat je ervoor in de plaats krijgt is subliem, zeker op goederen die op de vlakke grond liggen en geladen moeten worden. Bij aanhangwagens tot 4 m hoog, kijk je zelfs vanaf deze positie nog niet op de bodem. Maar is dat nodig als je weet dat je een lege kipper vult?…

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend