In de moderne melkveehouderij is de voedermengwagen een onmisbaar onderdeel geworden. De melkveehouder gebruikt vandaag de dag een ruime selectie aan ruwvoeder en krachtvoeder, met elk andere fysische eigenschappen. Een goed gemengd voerrantsoen zorgt ervoor dat koeien een uitgebalanceerd dieet krijgen en minder selectief kunnen eten.
De keuze van een voedermengwagen is een cruciale beslissing voor iedere veehouder. Het type voedermengwagen beïnvloedt de voerkwaliteit, efficiëntie, en uiteindelijk de gezondheid en productiviteit van het vee.
Het Praktijkcentrum voor Land- en Tuinbouw (PCLT) geeft in dit artikel enkele belangrijke afstellingen en aandachtspunten weer, alsook een objectieve en technische vergelijking van de 3 types voedermengwagens: horizontaal, verticaal en peddel.
Schudboxproef voor mengkwaliteit
Om de mengkwaliteit te beoordelen, raadt het PCLT aan om een schudboxproef uit te voeren. Bij elke verandering in het rantsoen is het belangrijk om deze schudboxtest opnieuw te doen. Zo kun je zien of het voer gelijkmatig is verdeeld. Dit betekent dat het voer homogeen gemengd is en dat alle koeien hetzelfde rantsoen krijgen, ongeacht hun positie aan het voederhek.
Een goed gemengd rantsoen voorkomt selectie aan het voederhek en zorgt ervoor dat alle koeien de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen.
Een schudboxproef bestaat uit een set boxen waarmee je de verhouding tussen verschillende grove lengtes en de verdeling kunt zien. Meet het voeder zowel aan het begin, midden én op het einde van de voedergang. Alles wat uit de mengvoederwagen komt, moet gelijk zijn, zodat het voeder overal bij het voederhek hetzelfde is.
Brandstofverbruik en mengkwaliteit
Een goed mengresultaat is nauw verbonden met het brandstofverbruik. Het PCLT benadrukt dat het belangrijk is om efficiënt te mengen. Meng ook niet langer dan nodig. Dat is puur verlies van brandstof, én vooral van structuur. Het advies is om altijd te streven naar een 100% goed gemengd voederrantsoen. De laadvolgorde is van groot belang voor een goed en efficiënt eindresultaat.
In de praktijk zien we vaak dat gebruikers dezelfde laadvolgorde aanhouden, wat kan leiden tot onnodig lange mengtijden en een verhoogd brandstofverbruik. Eerst de droge en vezelrijke producten laden, daarna de nattere, luidt het advies.
Lees het volledige artikel via: https://www.landbouwleven.be/21400/article/2025-01-13/voedermengwagens-technisch-vergeleken