Info

Nieuwe invoerder toont Unimog-gamma

Eind 2023 werd de firma Van Dyck Marcel Belgium uit Houtvenne invoerder van Unimog. De import en verdeling staan ondertussen op poten, waardoor het tijd werd om de fabrikant en zijn producten voor te stellen aan de vakpers.

Polyvalente oplossing

De Unimog van Mercedes-Benz is dé polyvalente oplossing voor de moderne landbouwer, zo gaf Antoine Theijs, brandmanager, aan bij aanvang van het persbezoek in het Duitse Wörth am Rhein. Hier worden de Unimogs geproduceerd, net als de Mercedes-Benz-vrachtwagens en ‘special trucks’.

Het concept van de Unimog is al sinds zijn creatie een gevestigde waarde, namelijk een multifunctioneel alleterreinvoertuig dat gehomologeerd kan worden als landbouwtractor. De Unimog kan zowel werktuigen trekken als op- of aanbouwen op zijn eigen chassis. De fabrikant onderstreept dat het voertuig sneller is dan een tractor en wendbaarder dan een vrachtwagen. Verder legt hij de nadruk op de inzet gedurende het hele jaar, gaande van landbouwwerken over transport en wegenonderhoud tot sneeuwruimen tijdens de winterdienst.

Een Unimog heeft alles aan boord wat van een modern landbouwvoertuig verwacht wordt. In het verleden was dat vooral een front- en achterhef, net als een PTO (aftakas) en hydraulische aansluitingen. Daar is in de loop der jaren ook het gebruik van Isobus aan toegevoegd.

Universal-Motor-Gerät

Antoine Theijs wijst nog eens op de naamgeving van de Unimog, de samenvoeging van de Duitse woorden ‘Universal-Motor-Gerät’. Het gaat dus over één voertuig dat verschillende activiteiten kan volbrengen dankzij talrijke werktuigen of accessoires die kunnen aangekoppeld worden.

Hij wijst ook op de unieke positionering van de Unimog tussen een tractor en vrachtwagen. “Een tractor is performant op het veld, maar kent zijn beperkingen op de weg. Een vrachtwagen is snel en comfortabel, maar kent zeer snel zijn limieten, eens hij de geasfalteerde weg verlaat. De Unimog combineert de voordelen van een tractor en vrachtwagen, zonder op hun limieten te botsen.”

Twee reeksen

Momenteel zijn er 2 reeksen in het aanbod van Unimog, namelijk de UHE-serie en de UGE-serie. De UHE-serie heeft een versterkt chassis, om in extreme terreinen aan de slag te gaan, en heeft zeer grote aanrijhoeken. Voor bedrijven actief in energievoorzieningen, voor zware offroadomstandigheden, mijnbouw… is dit een geschikt voertuig, net als voor de brandweer en het leger. Mogelijke werktuigen voor de UHE-serie zijn zware laadkranen, lieren, graafarmen. Het motorvermogen gaat tot 231 pk.

De UGE-serie is dan weer hét polyvalente voertuig voor landbouwers en openbare diensten (gemeenten, groenvoorzieners, (spoor)wegbeheerders). Het is iets verfijnder uitgewerkt dan de UHE-serie. Polyvalentie in actie met transportsnelheden tot 90 km/uur is wat de UGE-serie het best omschrijft. Deze kan standaard(landbouw)werktuigen dragen, duwen en trekken. Zijn cabine kenmerkt zich door zijn ergonomisch design, veel comfort en een grote zichtbaarheid.

Verschillende modellen zijn leverbaar binnen de UGE-serie, waar de motorvermogens gaan van 190 tot 350 pk. Er is een viercilindermotor die vermogens biedt van 190 tot 230 pk en een zescilinder motor met vermogens van 270 tot 350 pk. Beide motorblokken voldoen aan de Euro VI- uitlaatgasnorm dankzij SCR en EGR-techniek. Onderhoudsintervallen zijn jaarlijks of om de 1.400 uur.

Lees het volledige verhaal via: https://www.landbouwleven.be/22660/article/2025-06-13/nieuwe-invoerder-toont-unimog-gamma

Tim Decoster
Previous Article

Send this to a friend