Sinds de Europese Tractor Mother Regulation (EU 167/2013 richtlijn) van 2018 zijn luchtremmen op tractoren en getrokken landbouwmachines ongeveer de standaard geworden.
Richtlijn
Die richtlijn vraagt een maximale reactietijd van het remsysteem van 0,4 seconden op alle nieuwe tractoren en getrokken landbouwmachines. Bijkomend moeten alle getrokken werktuigen automatisch remmen bij het losbreken van een leiding. Constructeurs kregen nog tot 2020 de tijd om zich aan te passen.
De Europese richtlijn kan nog enkel gehaald worden met een dubbelleiding remsysteem. Een dubbelleiding remsysteem kan pneumatisch of hydraulisch zijn. Ook al reageert olie sneller dan lucht (olie is immers niet samendrukbaar) toch kiezen quasi alle constructeurs voor een pneumatisch systeem omwille van de lagere kostprijs en de zachte proportionele bediening van de aanhangwagenremmen. Voor een snelle remreactie is veel lucht nodig in combinatie met korte leidingen.
Deze bijkomende technologie vraagt ook de nodige aandachtspunten naar onderhoud en afstelling. De laatste jaren komen hierover dan ook veel vragen. Het Praktijkcentrum Land- en Tuinbouw (PCLT) heeft intussen de nodige opleidingen klaar en geeft hieronder een overzicht.
Voordelen dubbelleidingremsysteem
Een tweeleidingremysteem heeft een voordruk (gele leiding of commandoleiding, meestal 2-3 bar) en een remdruk (rode leiding of voorraadleiding op 8 bar) om te remmen. Hierdoor kan sneller geremd worden (minder drukopbouw).
Door een luchtvoorraad (luchtketel) kan een losbreekrem voorzien worden. Deze zorgt ervoor dat als een aanhanger losbreekt, het systeem automatisch kan remmen en de aanhanger niet de vrije loop neemt.
Met een dubbelleiding remsysteem kan je ook veel beter doseren. De remkracht en remtijd kan je apart instellen op de tractor en het getrokken voertuig. De instelling dient om een strekeffect van de combinatie te bereiken. De remkracht kan ook afgestemd worden in functie van het gewicht van de lading.
Deze mogelijkheden verhogen de verkeersveiligheid zeer sterk bij zowel remmen, losbreken als noodremmen.
Onderhoudstips van de luchtremmen
Bij een pneumatisch systeem wordt de luchtdruk opgewekt door een compressor die aangedreven wordt door een multi-V-riem van de dieselmotor. Deze riem moet in goede staat zijn en mag geen barsten bevatten.
Ze is gemaakt met inwendige glasvezelkoorden omwille van de grote treksterkte. Bij het knijpen van de riem of het monteren van de riem met een schroevendraaier kunnen deze koorden breken, waardoor de riem niet meer in staat is om de nodige kracht over te brengen.
Lees meer onderhoudstips en het volledige artikel via: https://www.landbouwleven.be/18442/article/2024-01-05/luchtremtechnologie-vraagt-een-goede-afstelling-en-onderhoud