Info

Introductie elektrische Fendt vertraagt door dure batterijen

Fendt heeft naar eigen zeggen de e100 Vario elektrische tractor na talrijke testen klaar voor verkoop. Er is echter één struikelblok: de kostprijs van de batterijen. Zelf dacht Fendt enkele jaren terug dat de batterijkost in de toekomst sterk ging dalen. Maar dit blijkt vooralsnog niet het geval te zijn. Er wordt wel eens gezegd dat de vraag naar elektrische auto’s, de batterijprijs hoog houdt.

Klein accupakket

De reden dat Fendt voorlopig een ‘kleine’ elektrische tractor uitbrengt zit in het benodigde accupakket. Nu wordt er een batterij van zo’n 600 kg toegepast. Willen we een tractor uit de 900 Vario-reeks met batterijen aandrijven dan zou een accu van 15 ton nodig zijn… momenteel dus niet echt realistisch op deze wijze.

Bijna klassieke smalspoor

De e100 Vario is opgebouwd volgens een gekende Fendt-smalspoortractor waarvan de klassieke dieselmotor verwijderd is en een batterijpakket voor de aandrijving in de plaats kwam. De accu drijft dus de Vario-transmissie aan, de aftakas en de hydrauliek. Het is dus niet zo dat de accu elektrische wielmotoren aandrijft.

Enorm acceleratievermogen

Landbouwleven kon tijdens een korte testrit voor het eerst deze e100 Vario ervaren. We waren enorm onder de indruk van het acceleratievermogen van de tractor. Duw je op het gaspedaal, dan schiet de tractor als een speer weg. Blijkbaar een ervaring die iedere chauffeur deelt. Bij Fendt geven ze nochtans aan om bij de elektrische uitvoering dezelfde motorkarakteristieken te hebben nagestreefd als bij de dieselmotor.

Lees al het Fendt productnieuws via deze link: https://www.landbouwleven.be/8985/article/2020-09-22/fendt-productnieuws-de-praktijk-beleven

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend