Info

Fliegl, 50 jaar jong, vernieuwt volop

Het Zuid-Duitse of Beierse Fliegl vierde eind mei dat ze 50 jaar bestaan. Deze mijlpaal werd gevierd met klanten, invoerders, vakpers en met de introductie van tientallen nieuwigheden, naast de ingebruikname van een nieuw onderdelencentrum.

Dé grootste nieuwigheid was misschien wel de presentatie van hun eigen kniklader: type 2527. Eerder dit jaar nam Fliegl immers alle productierechten, lasmallen, bouwplannen, onderdelen… over van het Nederlandse Kaweco, nadat dat bedrijf besloten had om met deze constructie te stoppen.

Hoflader 2527

Fliegl heeft al jaren een ruim gamma aanbouwdelen voor wielladers, zoals schepbakken, veegborstels en pakkenklemmen in zijn assortiment. Een eigen wiellader in het aanbod vinden ze dan ook niet zo vreemd, omdat ze hiermee volledige ‘pakketten’ kunnen verkopen, namelijk aanbouwdelen én de wiellader zelf.

Dat Kaweco hier zelf mee stopte, betekende voor Fliegl dé kans. De eerste machines zijn dan ook herschilderde Kaweco-exemplaren, waarbij de oranje kleur plaats maakte voor het typerende lichtgroen. van Fliegl. Motoren van Yanmar, wielassen van Comer, hydrauliekcomponenten van Bondioli…: Fliegl zet verder wat Kaweco startte en noemt het hoogwaardige, gekende componenten die garant moeten staan voor kracht, betrouwbaarheid en een lange levensduur. Zowel de cabine als de motorkap zijn goed toegankelijk om ze te onderhouden, omdat ze makkelijk geopend kunnen worden.

Momenteel telt het gamma wielladers van Fliegl slechts één model, de 2527. Eigen ontwikkeling van de fabrikant moet er op termijn voor zorgen dat het aanbod zowel aan de onder- als aan de bovenzijde uitbreidt. Dit model weegt zelf zo’n 2,5 ton en heeft een motorvermogen van 27 kW. Daarmee is de typebenaming verklaard. Verder tilt deze ‘hoflader’, zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen, 1.850 kg en bereikt de machine een hoogte van 2,9 m. De toegepaste Yanmar-driecilindermotor heeft een dieselpartikelfilter om aan de emissienorm te voldoen. Deze is laag ingebouwd om een laag zwaartepunt te hebben en dus voldoende stabiliteit en veiligheid. Het aankoppelbord voor uitrustingsstukken is volgens de Euro-norm gebouwd. De machine is vierwielaangedreven en kan een topsnelheid van 20 km/uur halen.

De wielladers worden gebouwd bij Fliegl Gründlandtechnik in Kirchdorf. Deze fabriek ligt een 40 km ten westen van de hoofdlocatie in Mühldorf am Inn en op een 50 km ten oosten van München. Fliegl Gründlandtechnik werd eind 2022 opgericht toen zij de Cargos-dubbeldoelwagens van Claas overnamen.

Cargos made by Fliegl

Binnen het Cargos-gamma liet Fliegl enkele eigen doorontwikkelingen zien, namelijk een ‘kortsnijrotor’, een bredere, pendelende pick-up en een beweegbare voorwand. Dat zijn allemaal aspecten waar de markt om vraagt en waarop Fliegl nu een antwoord kan bieden.

Vanaf modeljaar 2025 kan de Cargos-opraapwagen uitgerust worden met de Pick-up Pro 2.35. Deze is pendelend opgehangen voor een goede bodemvolging en kan over een traject van 20 cm vrij bewegen. Er is ook een extra invoerrol gekomen die het gewas sneller naar binnen begeleidt. Verder bestaat de pick-up uit 5 gestuurde tandrijen, om het gewas zo goed mogelijk op te rapen met minimaal verlies. Hij nam ook in werkbreedte toe ten opzichte van vorige modellen en heeft nu een breedte van 2 m 30.

Lees het volledige verhaal via: https://www.landbouwleven.be/22940/article/2025-07-16/fliegl-50-jaar-jong-vernieuwt-volop

Tim Decoster
Previous Article

Send this to a friend