Info

Duitse productie van landbouwmachines boomt

De Duitse sectorvereniging VDMA (landbouwmachine-associatie) verwacht dat de verkoop van Duitse landbouwmachines is gestegen met 14 % in het voorbije jaar 2021. “Dit betekent dat we voor het eerst een productiewaarde hebben van meer dan 10 miljard euro in Duitsland. Op Europees en mondiaal niveau vertoont de industrie een vergelijkbaar hoog niveau van groei met een stijgingspercentage van respectievelijk 10 en 12 %”, zegt VDMA-directeur Dr. Bernd Scherer.

Record

Het nieuwe record is gebaseerd op een solide basis, met inkomende bestellingen die een goede stijging met dubbele cijfers laten zien voor het tweede jaar op rij. “De economische impuls waarvan we momenteel profiteren, is gebaseerd op 2 zaken: innovatie en aangetrokken prijzen”, legt Scherer uit.

Nog geen eind aan groei

Een einde aan de groeifase is nog niet in zicht. Volgens een recente onderzoek verwachten topmanagers uit de Europese landbouwmachine-industrie de groei door te zetten. Zowel het huidige ondernemingsklimaat als de prognoses voor de komende 6 maanden zijn consistent positief. Fabrieken draaien op volle toeren en de orderportefeuille is goed gevuld. Levertermijnen bedragen snel een half jaar.

De piek in de landbouwmachineverkoop van het voorbije jaar heeft betrekking op bijna alle afzetmarkten van de Duitse producenten wereldwijd gezien. De enige significante uitzondering op dit moment is China. “Maar onze analisten verwachten enorme inhaaleffecten in 2022, vooral in Oost-Azië samen met een sterke groei verspreid over het jaar2022”, benadrukt Bernd Scherer. In de Verenigde Staten, Japan en Europa, de belangrijkste landbouwmachinemarkten voor de Duitsers, zal de bestaande groeitrend zich waarschijnlijk ook tot ver in 2022 verder zetten.

Knelpunten

Door wereldwijde knelpunten in de toeleveringsketen (componentensector) loopt de productie op veel plaatsen steeds weer in de war. “De voortdurende bevoorradingsproblemen zorgen voor rimpels op ons voorhoofd”, zegt Scherer. Bij de aankoop van staal hebben we een kostenstijging van 95 % ten opzichte van het langjarig gemiddelde moeten accepteren. Voor de aankoop van microchips is er zelfs sprake van een vervijfvoudiging van de inkoopprijzen.

“Daarnaast zijn er merkbare wrijvingen op de markt van de internationale transportlogistiek, capaciteit en vertragingen zijn de belangrijkste knelpunten/klachten”, somt Scherer op. Toch is er al licht aan het einde van de tunnel: grondstoffenexperts verwachten de eerste tekenen van versoepeling op de staalmarkten te zien in de komende maanden. Een soortgelijk scenario doet zich voor in de logistieke sector. Langzaamaan gaan we naar een normaal niveau na het coronadieptepunt.

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend