De Lille, Merlo-invoerder voor de Benelux, nam recent de gelegenheid om deze Italiaanse fabrikant aan de vakpers voor te stellen. Merlo blijft diep trouw aan zijn eigen filosofie en heeft meer in zijn aanbod dan enkel verreikers.
Dorpssmid
De oorsprong van de onderneming gaat terug tot het jaar 1964, toen gestart werd met de constructie van de eerste machines. Eigenlijk is er nog een langere geschiedenis, want er al een dorpssmid, Giuseppe Merlo, actief in 1911. De eerste gebouwde machine door Amilcare Merlo in 1964 wordt echter genomen als datum van het historisch ontstaan van de onderneming.
Momenteel staan 3 van de 5 kinderen van Amilcare en zijn zus Natalina aan het hoofd van de firma, namelijk Paolo, Silvia en Andrea Merlo.
Familie zorgt voor zekere dynamiek
Tot op de dag van vandaag gaat het om een familiebedrijf. “Dit geeft een bepaalde dynamiek achter de onderneming”, stelt Mattia Bodino, verantwoordelijke marketing bij Merlo. Hij lichtte de geschiedenis en filosofie van het bedrijf toe. “De familie kan zelf voor de financiering zorgen, er is geen vreemd kapitaal van de bank nodig. Zeker in het eerste post-coronatijdperk was dit belangrijk.”
Verder geeft hij aan dat ze niet alleen ‘zelf financierend’ zijn, maar dat ook alle diensten volledig geïntegreerd met elkaar samenwerken, dat ze toegewijd zijn aan design en productie, maar dat er vooral een managementvisie op lange termijn is. “Merlo bereidt de volgende 10 jaar voor, niet de volgende 10 maanden. Wij bekijken wat een investering opbrengt op lange termijn, niet op de korte termijn.”
Merlo heeft één productielocatie, die momenteel een oppervlakte bestrijkt van 330.000 m2. Daar zit de fabricatie van de vuilniswagens niet bij. Die is enkele honderden meters gescheiden van de moederlocatie. Zo’n 92% van de componenten wordt ‘in huis’ gemaakt. Van de plastic onderdelen is 80% zelf ontworpen en 70% zelf gemaakt.
Filosofie komt tot uiting
Het meest bekende product van Merlo zijn de verreikers. Doordat alles in eigen huis gebeurt, konden ze een ‘basischassis’ ontwikkelen, waarrond 12 verschillende modellen worden gebouwd. Dit gebeurt door te variëren in de configuratie met een andere laadarm, cabine, wielassen, motoren…
Het volledige gamma bevat momenteel meer dan 100 verschillende modellen. Merlo geeft aan dat ze niet de enige zijn met een product op de markt. Daarom wil de fabrikant dat de gebruiker zijn filosofie voelt. Ze willen bewust geen ‘assemblagefirma’ zijn, daarom bouwen ze 90% zelf. Een motivatie hierachter is dat ze zelf actief componenten ontwikkelen. Ze wachten niet tot iemand in de markt aanbiedt wat ze vragen. Door zoveel zelf te produceren, kunnen ze onmiddellijk ingrijpen als er een modificatie moet gebeuren of wanneer er andere verlangens zijn.
Merlo geeft aan dat ze een besparing kunnen realiseren door de eigen productie. Er komt immers geen extra speler in het spel die ook wil verdienen én er zijn geen vervoerskosten die verrekend moeten worden. De besparing die Merlo realiseert door zelf zoveel componenten te produceren, wordt naar eigen zeggen geïnvesteerd in kennis en in de productie. Ze onderlijnen dat ze een premiummerk willen zijn.
Lees het volledige verhaal via: https://www.landbouwleven.be/22945/article/2025-07-22/de-lille-laat-merlo-zien