Voor modeljaar 2026 komt Claas met enkele vernieuwingen bij zijn Lexion en Trion maaidorserreeks. Het zijn geen drastische wijzigingen, maar wel ingrepen die de productiviteit van de machine verhogen en het comfort van de bestuurder verbeteren.
Nieuw topmodel
Claas komt met een nieuw topmodel in de Trion reeks, namelijk de Trion 760. Het ontwikkelingsdoel bij dit nieuwe model was meer capaciteit. Dat werd onder andere gerealiseerd door een motor met meer vermogen, namelijk 507 pk, te gebruiken. Voor het eerst wordt dit vermogen in de Trion reeks gehaald uit de D26-motor met een cilinderinhoud van 12,4 l geleverd door fabrikant MAN. Tot heden werd bij de Trion maaidorsers telkens een motor van fabrikant Cummins ingebouwd, maar deze kon geen exemplaar met meer vermogen leveren. De oplossing werd dus bij MAN gevonden.
Dynamic Cooling
Als gevolg van de sterkere motor, moest ook het koelsysteem in capaciteit toenemen. Hierom wendde Claas het gekende Dynamic Cooling systeem van zijn grotere Lexion dorsers aan op de nieuwe Trion 760. Het gaat hier om een koelsysteem met horizontaal, liggend geplaatste koelventilator, helemaal bovenop de machine achter de graantank.
De koelventilator kent een variabel toerental waardoor zijn draairegime kan afgestemd worden op de actueel heersende oogstomstandigheden. Opnieuw een ingreep om brandstof te besparen of om motorvermogen voor andere machinecomponenten (bijvoorbeeld de rijaandrijving of oogstbek) beschikbaar te stellen.
De graantank nam bij de Trion 760 toe in volume en telt nu 13.500 liter. Voordeel hiervan is dat er minder vaak gestopt moet worden om over te laden, waardoor de productiviteit van de machine hoger ligt. Hoogst opmerkelijk is dat Claas een dorser met deze graantankinhoud aanbiedt op wielen. Wie wenst kan kiezen voor het TerraTrac rupsonderstel.
Vernieuwde Trion 750
In de nasleep van de ontwikkeling van een nieuw topmodel, de Trion 760, maakte Claas ook gebruik om voor modeljaar 2026 het ‘vorige’ topmodel, de Trion 750 lichtjes aan te passen. Ook deze krijgt een MAN motor mee, ditmaal eentje die 466 pk levert, tevens voorzien van Dynamic Power en Dynamic Cooling.
Vernieuwing in cabine
Vanaf modeljaar 2026 zijn alle 3 de modelseries van de Trion uit te rusten met een Apple CarPlay- en Android Auto-radio met een 6,75 inch touchdisplay, DAB+ inclusief een als optie leverbare subwoofer en Bluetooth. In de cabine is eveneens een persluchtaansluiting met blaaspistool aanwezig om de bedieningselementen en vloer snel en eenvoudig te reinigen.
Licht vernieuwde Lexion
De vernieuwingen die in en rondom de cabine van de Trion merkbaar zijn, krijgen ook de Lexion maaidorser van modeljaar 2026 mee. Opmerkelijk zijn de nieuwe led-zwaailampen en achterlichten met moderne uitstraling die ze krijgen. Afhankelijk van het model is er ook een grotere graantank.
De Lexion 8000 serie krijgt bovendien een nieuw instapmodel, namelijk de 8500. Deze is voorzien van een MAN D26-motor met een vermogen van 549 pk en graantank met een inhoud van 13.500 of 15.000 liter. Deze maaidorser kan zowel op banden als het Terra Trac rupsonderstel uitgeleverd worden. Hiermee is er dus verruiming in het Lexion gamma aan de onderzijde.
De iets grotere Lexion 8600 en 8700 krijgen volgend jaar beide een nieuwe MAN D38 motor mee die respectievelijk 598 of 646 pk vermogen levert. Van fabrikant MAN komt er in 2026 ook een nieuwe motor in de Lexion APS Hybrid 7500 en 6800, namelijk type D26 met een vermogen van 466 pk.
De vernieuwde cabines zijn volledig standaard op alle vernieuwde Trion en Lexion maaidorsers voor modeljaar 2026.