Het Duitse Bergmann zorgt voor diverse innovaties op zijn vernieuwde serie Royal opraapwagens. De vernieuwingen slaan op modeljaar 2022.
Betere bodemvolging
Optioneel is nu een brede tastwals achter de pick-up verkrijgbaar. Aanvullend op de tastwielen aan de zijkant ondersteunt deze de hoogtegeleiding van de pick-up, omdat een groter gedeelte van de bodem wordt gevolgd.
Betere doorvoer
De persrotor transporteert het gesneden gras naar boven langs de voorwand in de laadruimte. Er is nu een afgerond opzetstuk aan de voorwand dat zorgt voor een gelijkmatige overgang naar de vulklep, zodat het gras beter de laadruimte in ‘glijdt’ en er een betere doorvoer is van materiaal.
Minder geluid
Om de geluidsontwikkeling te verminderen, is de ophanging van de vulklep volledig herzien. De vulklep is aan de voorkant via meerdere scharnierpunten aan het nieuwe opzetstuk van de voorwand opgehangen. Aan de achterkant is de vulklep nu veerbelast en op rubberen schijven gelagerd. De optionele automatische vulling wordt via de vulklep bestuurd.
Nieuwe achterklep
De Royal-serie krijgt een nieuwe, rechte achterklep met automatische ont- en vergrendeling. Voor het snel lossen kan nu ook de achterklep van Royal S-modellen met doseerwalsen volledig worden geopend. Als het voer als een gelijkmatige, vlakke laag over de sleufsilo moet worden verdeeld, dan kan de achterklep ook slechts gedeeltelijk worden geopend.
Agrirouter
Alle Bergmann-opraapwagens zijn standaard uitgerust met Isobus. Als zij aanvullend zijn uitgerust met een CCI 800, een CCI 1200 of een andere Isobus- en agrirouter-compatibele terminal, kunnen naar wens machine-, GPS- en opdrachtgegevens in ISO-XML-formaat comfortabel via de terminal en agrirouter naar de gewenste eindpunten worden verstuurd. De gebruiker kan in agrirouter vastleggen welke gegevens naar welke agrarische software, bijvoorbeeld een Farm Management Information System (FMIS), moeten worden verstuurd.