Als er een onderwerp overduidelijk aanwezig was op de beursvloer van Agritechnica 2025, dan waren het wel de robots, gevolgd door autonome tractoren. Er is hier wel nog een grote spreidstand: sommige zijn daadwerkelijk commercialiseerbaar , terwijl andere conceptideeën zijn die gelanceerd werden.
Opmerkelijk is dat Kuhn aangeeft met hun autonome robot –genaamd Karl– klaar te zijn, maar de verkoop nog niet opstart. Dit komt omwille van te veel onduidelijkheid in de wetgeving in verband met autonome voertuigen.
Vehicle Control Unit
Claas presenteerde op de Agritechnica zijn nieuwe Axion 9-tractorserie. Deze is voorzien om autonoom te werken, dankzij een samenwerking tussen Claas en AgXeed. Van die laatste gebruikte het de VCU-koppeling (Vehicle Control Unit). Opdrachten voor de Axion 9-tractor, (maar ook voor de Xerion 12) kunnen vooraf aangemaakt worden door de landbouwer op zijn thuiscomputer, waarna deze via Claas Connect naar de tractor worden gestuurd. De bestuurder blijft aanwezig op het veld in de tractorcabine en selecteert de opdrachten, waarna tractor en werktuig autonoom hun taken afwerken.
Dit wordt een ‘Autonomy Level 2’-oplossing genoemd. Daarbij blijft de bestuurder in de cabine, maar geeft hij het stuurwerk uit handen en concentreert zich volledig op het bewaken van de kwaliteit van het uitgevoerde werk. Doordat de bestuurder aanwezig is, kan hij op ieder moment feilloos ingrijpen, bijvoorbeeld bij onvoorziene obstakels, zoals afgebroken takken of andere obstakels in het veld of natte, modderige plekken. Op termijn is het de bedoeling om de tractoren volledig autonoom te laten werken.
Retrofit-kit
Een ietwat gelijkaardige oplossing zagen we bij Kubota. Zij bieden een retro-fit kit aan om een M7004 tractor autonoom te laten werken. De set bestaat onder andere uit sensoren, camera’s en besturingsmodules.
Xaver GT 104-’keinmannsystem’
Fendt verraste op de Agritechnica met een nieuwe versie van zijn Xaver-robot. Waar dit eerder om een kleine robot ging, gaat het met de nieuwe Xaver 104 GT over een grotere versie, die ons uiterlijk wat doet denken aan de Cimat-robot die we eerder bij ILVO zagen rijden. Ditmaal gaat het bij Fendt om een werktuigdrager, vandaar de afkorting ‘GT’ in de typebenaming. Een verwijzing naar Geräteträger (Duits voor werktuigdrager) die Fendt in de jaren 70 liet zien. Het noemde dit ook wel het ‘einmannsysteem’, omdat 1 bestuurder verschillende taken kon doen. Omdat het voertuig nu autonoom zonder bestuurder werkt, noemt Fendt het een ‘keinmannsystem’.
Deze werktuigdrager beschikt over 2 hefinrichtingen: eentje in het midden en eentje achteraan. Vooraan ligt een dieselmotor die een generator aandrijft. Deze laatste voorziet stroom voor de elektromotoren van de 4 wielen. Deze sturen allen, zodat de Xaver 104 GT zeer scherp kan draaien.
R4 Electric of Hybrid Power
Ook New Holland verraste op Agritechnica met de presentatie van een nieuwe robot, de R4, die er in 2 versies is. De R4 Electric Power is voornamelijk bedoeld voor smalle wijngaarden en wordt elektrisch aangedreven door een accu van 40 kWh. Met een maximale hoogte van 1,38 m en een totale breedte van slechts 0,7 m kan deze werken in gewassen met een tussenruimte van 1,0 tot 1,5 m. Deze weegt slechts 1 ton en heeft een hefvermogen van 500 kg en kan ook elektrisch aangedreven werktuigen van stroom voorzien.
Lees het volledige verhaal via: https://www.landbouwleven.be/23974/article/2025-11-28/autonome-tractoren-maar-vooral-robots-overduidelijk-aanwezig-op-agritechnica
