Info

Het regende nieuwe tractoren in Hannover

Tijdens de recentste Agritechnica-landbouwmachinebeurs in het Duitse Hannover regende het spreekwoordelijk nieuwe tractoren. Nagenoeg ieder merk had wel wat te tonen.

Nominaal of maximaal vermogen

Alvorens het concrete tractornieuws te belichten, staan we graag bij enkele punten stil. Vooreerst is dit het opgegeven vermogen door de fabrikant. Daar worden verschillende strategieën gehanteerd: sommigen spreken van nominaal vermogen, anderen van maximaal vermogen. Informeer je als koper goed vooraf over welk vermogen gesproken wordt en met welke norm gemeten wordt.

Vraag dan ook of er een ‘boost’ in het geleverde vermogen bijkomt in bepaalde omstandigheden. Zo’n 10 jaar terug was dat een heel populaire techniek, vandaag de dag liggen de visies van fabrikanten daarover iets anders. Sommigen bieden zelfs de mogelijkheid om minder vermogen te leveren als daar geen vraag naar is tijdens een bepaalde werkzaamheid.

Geïntegreerd luchtdrukwisselsysteem

Een ander punt waarop we stoten, is dat meerdere tractormerken een ‘geïntegreerd’ luchtdrukwisselsysteem aanbieden. Laat je ook door deze term niet misleiden. De benaming ‘geïntegreerd’ wil niet zeggen dat alle onderdelen van het luchtdrukwisselsysteem 100% onderhuids lopen. Dat is eigenlijk ook niet slecht, want bij defecten of andere storingen is het zo wel makkelijker ingrijpen, dan wanneer alle onderdelen van het systeem bijvoorbeeld in de transmissie en aandrijfassen zijn opgenomen.

Opnieuw laat je als geïnteresseerde koper niet misleiden door terminologie waar een marketingsaus overgegoten kan zijn, maar informeer u goed om te weten waarover gesproken wordt.

Bestuurderscomfort

Bij de nieuwe tractoren die werden gepresenteerd springt ons de toename aan bestuurderscomfort, zowel in als rond de cabine, in het oog. Dat uit zich op verschillende vlakken. Een geveerde cabine en chauffeursstoel waren al gekend, maar meer en meer is die stoel niet alleen verwarmd, maar ook gekoeld en beschikt hij over massagefuncties. Technologie die we eerder in personenwagens zagen opduiken, zien we nu ook in de cabine van de landbouwmachine verschijnen. Denk dan bijvoorbeeld aan Apple Car-play functies, een krachtig geluidssysteem, sterkere airconditioningmogelijkheden…

Daarnaast valt de multifunctionele joystick met eventueel vrij toewijsbare functies aan bedieningsknoppen niet meer weg te denken uit de hedendaagse cabine, net als een veelheid aan beeldschermen. Deze herbergen heel wat technologie: Isobus-connectiviteit, TIM-functies (Tractor Implement Management), precisielandbouwtoepassingen, maar ook ‘connectiviteit’ of draadloze digitale verbondenheid met de computer op het landbouwbedrijf en/of dealerbedrijf om aan vlootbeheer te doen. Waar vroeger fabrikanten hiervoor nog extra kosten in rekening brachten, zien we dat daar steeds meer en meer van afgestapt wordt en dat deze dienstverlening er gewoon bij hoort.

Lees het volledige verhaal via: https://www.landbouwleven.be/23951/article/2025-11-26/het-regende-nieuwe-tractoren-hannover

Tim Decoster
Previous Article

Send this to a friend