Info

Elektrische Fendt tractor in detail voorgesteld

Fendt heeft al enige tijd terug zijn elektrisch aangedreven tractor gelanceerd. Nieuw is dat deze sinds kort ook daadwerkelijk besteld kan worden bij onze invoerder Hilaire Van der Haeghe. Voor deze gelegenheid werd de tractor door area sales manager Philippe De Roeck in detail voorgesteld aan vakpers, dealers en aan mogelijke gebruikers.

Twee modellen

Momenteel zijn er 2 modellen, namelijk de e100 V Vario, een smalspooruitvoering, en de bredere variant, de e100 Vario. Deze laatste kan over een frontlader beschikken. Naast de ruimere afmetingen in de breedte, zijn de technische verschillen tussen beide modellen beperkt.

Deze elektrische aangedreven tractoren zijn afgeleid van hun dieselaangedreven variant, de 200 Vario-serie van Fendt. Op technisch vlak kunnen we de e100 V Vario dan ook vergelijken met de 207 V Vario. Het motorvermogen verschilt slechts enkele pk’tjes. Het hefvermogen, de hydraulische opbrengst en de wielbasis vertonen gelijke waarden. Het enige verschilpuntje is dat de elektrisch aangedreven variant zo’n 200 kg zwaarder is, voornamelijk door de batterij.

Bij de e100 V Vario spreekt de fabrikant van een continu vermogen van 55 kW of 75 pk, een koppel van 347 Nm, een gebruikstijd van ongeveer 5 uur en een accucapaciteit van 100 kWh.

Ook bij deze modelreeks van Fendt is er keuze uit 2 uitvoeringen. De ‘Profi’-uitvoering is de standaard, de ‘Profi+’-uitvoering is GPS-voorbereid. Nieuw in de standaarduitvoering is de montage van een 12” scherm in het dak bij de smalspooruitvoering, een start-stop-functie, verwarmbare voorruit, mogelijkheid tot het voorverwarmen van de cabine, automatische airco en ledverlichting, omdat dit zuiniger is dan halogeenverlichting.

Elektrificatie

Philippe De Roeck wees erop dat Fendt al vele jaren bezig is met de ontwikkeling van elektrische aandrijfconcepten en dat het nu een standaardproduct in serie gefabriceerd kan aanbieden. Hij erkende dat deze ontwikkeling met heel wat uitdagingen gepaard gaat, zoals de autonomie, het laden, de restwaarde… Om deze uitdagingen aan te gaan voelt hij zich gesterkt door een gerenommeerde fabrikant, waarna een importeur en dealer volgen om met vereende krachten belangrijke taken op zich te nemen.

“Tevens wordt met elektrificatie een vraag uit de markt beantwoord, waar bedrijven duurzamer willen werken (CO2-uitstoot verlagen) met een product dat beter is voor de gezondheid. Er zijn immers geen uitlaatgassen meer en er is minder lawaai.” Daarnaast werden nog de mindere trillingen aangehaald, de lagere onderhoudskosten en de inzetbaarheid die vergroot, bijvoorbeeld in steden en gemeenten waar een stilteregelgeving of hogere milieu-eisen gelden.

De openbare besturen maken dan ook deel uit van het doelpubliek, maar ook de industrie, om lasten en goederen te verplaatsen binnen bedrijfshallen, evenals tuinbouwers waar tractoren werken binnen serres. Daarnaast worden groente- en fruittelers, net als land- en tuinbouwers tot de mogelijke gebruikers gerekend. Philippe De Roeck haalde het belang aan van de tractor in te zetten waarvoor hij gemaakt is. “Uiteraard kan je ermee gaan ploegen of spitten, maar dan ligt de autonomie begrijpelijkerwijze ook lager dan wanneer je ermee gaat schoffelen.”

Hij beklemtoonde ook dat het bij de e100 en e100 V om een volwaardige tractor gaat. “Het is een Fendt, geen Aziatisch toeleveringsproduct waar de Fendt- naam is opgeplakt. Uiteraard hebben ze wel betrouwbare toeleveranciers gezocht voor componenten.”

Lees het volledige verhaal via: https://www.landbouwleven.be/22722/article/2025-06-20/elektrische-fendt-tractor-detail-voorgesteld

Tim Decoster
Previous Article

Send this to a friend