Info

Millon neemt import Faresin verreikers op zich

Nadat landbouwmechanisatiebedrijf Millon uit Veltem (nabij Leuven) zonder verreiker in het aanbod kwam te zitten, werd een oplossing gevonden door met de invoer van het Italiaanse Faresin te starten.

Vader en zoon, Wim en Mathieu Millon, doen samen met medewerker Jeroen Cludts hun verhaal. “We zijn al jarenlang lokaal verdeler van onder andere Deutz-Fahr en Cat. Die beslisten als fabrikant omwille van hun eigen redenen (zoals importheffingen, Europese normeringen, enzovoort) om te stoppen met de bouw van verreikers. Plots zaten wij zonder oplossing voor onze klanten, terwijl deze wel met vernieuwing, uitbreiding of vervanging van hun verreikers geconfronteerd worden. We wilden onze trouwe klanten niet in de steek laten en zochten een oplossing”, verklaart Wim Millon zijn motivatie tot het importeurschap.

Eigen oplossing uitwerken

Met een aanbieder van verreikers via een bestaand verdelernetwerk in België werd moeilijk een oplossing gevonden. De markt is verdeeld, de regio’s gedekt en als onderdealer vreesden we niet de service te kunnen verlenen die we willen. “Worden we geconfronteerd met een landbouwer wiens machine vrijdagavond in panne valt, dan willen we die zaterdagmorgen terug verder helpen, zonder dat we omwegen moeten maken via een hoofddealer ofzo”, legt Wim verder uit.

“Met Faresin hadden we in het verleden al ervaring, doordat ik onder andere ooit op een veiling een jong gebruikte rotatieve verreiker aankocht voor het aannemingsbedrijf van mijn broer Johan. Op technisch vlak beviel die machine super. Daar kwam niks aan.”

De voermengwagens van Faresin worden in België al verdeeld, maar de verreikers nog niet. De fabriek in Italië is gelegen in de gemeente Breganze in Noord-Italië en geografisch gezien zo wat gesitueerd tussen Milaan en Venetië. We zochten met hen contact en na een fabrieksbezoek waren we overtuigd om met de invoer van hun verreikers te starten. We werden er correct ontvangen en zagen een ernstige organisatie. Bovendien wou de fabrikant snel mee in ons verhaal. Die heeft zelfs speciaal moeite gedaan om machines vroeger geproduceerd te krijgen, zodat ze beschikbaar waren voor demodagen die we reeds vorig jaar organiseerden.

Deutz-motor

In de kleinere machines zit een bekende Yanmar-motor, in de ‘grotere’ modellen een Deutz-motor. “Dat was voor ons een heel belangrijk en positief punt als Deutz-Fahr-dealer. We kennen de Deutz-motoren van bij de tractoren. Als er iets is, kunnen we, met die ervaring, heel snel ingrijpen.”

Wat ons ook vertrouwen geeft, is het feit dat een grote landbouwmachinefabrikant, een wereldspeler zelfs; een deel van zijn verreikers bij Faresin inkoopt en onder eigen kleurstelling en merk vermarkt. Recent is ook een grote Duitse verdeler van bouwmachines naar Faresin gestapt om een tiental modellen onder hun merk en kleur te laten bouwen. Als andere ‘grote’ wereldbedrijven (zonder ze bij naam te noemen) inzetten op Faresin, geeft ons dat toch wel vertrouwen.

Eigen demovloot

“Toen we beslisten om met Faresin verder te gaan, hebben we onmiddellijk 4 eigen verreikers gekocht om in te zetten als demomachines. Enkel op die manier kunnen we de klant overtuigen van een nieuw product in ons land. We hebben die machines ‘rijkelijk’ uitgerust, bijna full option, zo kunnen we alle mogelijkheden laten zien en is er niets onbekend voor de klant.”

“Keerzijde hiervan is wel dat een nieuwe gebruiker vaak overdonderd is en minder snel thuis is in de vele mogelijkheden die de machine biedt. Maar hij kan altijd een lagere specificatie bekomen”, benadrukt Jeroen Cludts, die vader en zoon Millon bijstaat bij de verkoop en onderdelenvoorziening. De eerste klant bestelde machines worden dit voorjaar uitgeleverd.

Uitgebreid aanbod

Mathieu Millon legt uit dat Faresin een uitgebreid aanbod heeft. Ieder model benoemen zou ons hier te ver leiden. Het start bij ‘eenvoudige’ modellen met een Yanmar- of Deutz-motor die aan de emissienorm voldoen zonder een SCR-systeem (Ad-Blue). Doorheen het gamma lopen niet enkel het motorvermogen, hefvermogens en reikhoogtes op, maar ook de configuratie.

Lees het volledige verhaal op: www.landbouwleven.be

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend