Info

New Holland viert 60 jaar tractorproductie in Basildon

Dit voorjaar vierde New Holland dat zijn tractorenfabriek in het Engelse Basildon 60 jaar bestaat. Voor deze gelegenheid werd een tractor in een aangepast jasje gestoken en krijgt de fabriek naar de toekomst toe een belangrijke rol toebedeeld als ‘Alternative Fuels Center’.

De Basildon-fabriek werd begin jaren 60 gebouwd door Ford, dat op zoek was naar modernisatie bij de productie van hun auto’s en tractoren. Die werden toen in het nabijgelegen Dagenham, op zo’n 35 km afstand, gemonteerd. Ford werd aangemoedigd om een nieuwe tractorenfabriek te bouwen in een speciaal daarvoor bestemde fabriek. Een onbebouwd terrein in Basildon leek daarvoor geschikt.

Bouw van 1960 tot 1964

De bouw van de nieuwe fabriek startte op 2 april 1960 en werd voltooid op 29 februari 1964. Bij de opening van de nieuwe fabriek werd deze gekenmerkt door een eigen uivormige watertoren en door een totale oppervlakte van het bedrijfsterrein van 40 ha. De assemblagelijn is er ondertussen 2,2 km lang. Tijdens het eerste jaar dat de fabriek open was werd er met zo’n 3.500 man personeel per dag een 300-tal tractoren en 500 motoren gebouwd.

In Basildon werden ondertussen meer dan 1,6 miljoen tractoren geproduceerd. Ook werden er 44 jaar lang motoren gebouwd, 3.040.117 stuks om precies te zijn. De motorenbouw is er wel al enkele jaren gestopt. Vanuit Basildon worden de tractoren naar 120 landen geëxporteerd. Daarmee staat de fabriek in de top 15 van de voornaamste UK-export bedrijven.

Dagelijks komen 75 vrachtwagens toe

Per dag worden er nu ergens een 90-tal tractoren gebouwd, dit komt uit op een jaarlijkse productiecapaciteit van 18.000 stuks. Het duurt tussen de 1,5 à 2,5 dagen alvorens een tractor de assemblagelijn verlaat. Dagelijks komen er 75 vrachtwagens met componenten toe die nodig zijn voor de bouw van de tractoren. Daartoe behoren onder andere FPT- motoren die uit het Italiaanse Turijn komen, cabines uit het Noord-Franse Croix en transmissies uit Ant-werpen of Modena (Italië). Nu staat het personeelsaantal in Basildon op een duizendtal medewerkers, van wie er 600 actief zijn in de tractorenassemblage.

Iconische modellen geproduceerd

De productie in Basildon werd opgestart met de lancering van de Ford 6X-tractorserie met een vermogen van 37 tot 65 pk. Andere modellen die er destijds gebouwd werden, waren de 2000 Dexta, 3000 Super Dexta, 4000 Major en 5000 Super Major. Later werden deze modellen gekend onder de naam ‘Pre-Force’. In 1968 werden ze opgevolgd door de ‘Ford Force’-modellen, meer bepaald de 2000-, 3000-, 4000- en 5000-serie tractoren.

Andere markante productintroducties zijn de 7A1 of ‘600 series’-tractoren in 1975, van de 2600 tot de 7600 en de gelijkaardige ‘7A2’-versies met de nieuwe stillere Q-cabines het jaar nadien. In 1981 werden deze tractoren vernieuwd tot de ‘Series 10’-specificaties, opgevolgd door de Force II-modellen in 1986 en de Generation III evolutions- modellen in 1989.

Eind 1991 werd de volledig nieuwe 40-series gelanceerd. Deze tractorreeks zou later een nieuwe merkbenadering krijgen wanneer Fiat de Ford New Holland-landbouwmachineonderneming kocht en omdoopte tot de New Holland-merknaam voor de toekomst. Daaropvolgend werden er in Basildon de tractorreeksen TS, TM, T6000 en T7000 tractoren gebouwd. Momenteel zijn dat de T6- en T7-tractorseries met vermogens van 125 tot 300 pk.

WCM-productie

In 2012 werd op het fabrieksterrein van Basildon een nieuw bezoekerscentrum geopend én ontving de fabriek de bronzen ‘World Class Manufacturing’ status. Deze onderlijnt de kwaliteit van het productieproces. Het doel is om naar nul kwaliteitsproblemen te gaan, nul ongelukken tijdens de productie, voorraadvermindering en ‘just-in-time’ levering. De voordelen hiervan zijn: hoge productkwaliteit, competitieve prijszetting, volledige flexibiliteit en inspelen op de consumentenbenodigdheden.

World Class Manufacturing leidt ook tot een betere werkruimte, tot excellent bedrijfsbeheer, visueel management en werkplaatsorganisatie en tot een rustigere arbeidsomgeving.

Verjaardagsmodel

Om de zestigste verjaardag van de fabriek in Basildon te vieren wordt er teruggevallen op een traditie die begon met de ‘Silver Jubilee’-uitvoering van de 7810 in 1989. Die werd opgevolgd door een ‘Golden Jubilee’ van de T6.180 en T7.270 in 2014. Nu wordt er van de T7.300 een verjaardagseditie uitgebracht.

De kleurstelling van de jubileumeditie is ontworpen door CNH Centro Stile en is geïnspireerd op kleuren en patronen van de swingende jaren 60 in Londen. Specifieke vormen worden gecombineerd met levendige kleuren: blauw, geel, terracottabruin en roos. Centraal op de zijkant van de motorkap prijkt het logo van New Holland, de typische aar.

Investeringen in fabriek gaan verder

De laatste ontwikkeling voor de fabriek in Basildon behelst een verdere significante investering om de site uit te rollen tot ‘New Holland Alternative Fuels Centre of Excellence’.

Het 60-jarig jubileum van de fabriek in Basildon illustreert volgens Carlo Lambro, New Holland Brand President, de evolutie die de fabrikant heeft doorgemaakt. Deze startte bij de bouw van landbouwmachines en ontwikkelde zich nu ook tot het schrijven van gespecialiseerde softwaretechnologie voor de landbouw.

Basildon is voor New Holland vandaag meer dan een tractorenfabriek, het is uitgegroeid tot een ‘innovatiehub’ en ‘Centre of Excellence for Alternative Fuels’, aldus nog Carlo Lambro.

Tim Decoster
Previous ArticleNext Article

Send this to a friend