CNH investeerde fors in het New Holland Harvesting Center of Excellence in Zedelgem. De nieuwe CR11-maaidorser van New Holland is dé enorme stimulans voor deze investering van 150 miljoen euro.
Investeringsplan
De laatste fase van zijn vijfjarige investeringsplan voor de R&D-productiefaciliteit in Zedelgem is ingezet. De investering is vooral bestemd voor de verdere ontwikkeling en productie van de nieuwe CR11-maaidorser van New Holland. Dit is hun nieuwe topmodel dat eind 2023 op de Duitse landbouwmechanisatiebeurs Agritechnica in Hannover als enige een gouden innovatiemedaille kreeg (zie ook Landbouwleven van 14 december 2023).
Flexibeler en sneller
De investering zorgt voor een verbetering en aanpassing van de assemblagelijn. Daardoor moet meer flexibiliteit en productiesnelheid bekomen worden. Het logistieke gebied rond de assemblagelijn werd gerenoveerd en uitgebreid. De CR11 bevat immers zo’n 7.000 nieuwe onderdelen, of 95% van de gebruikte componenten.
Een welkome vernieuwing in de productielijn is de komst van draadloze automatische voertuiggeleidingssystemen. Dit zijn een soort van robotjes die de in opbouw zijnde maaidorser dragen en van werkstation naar werkstation brengen. Deze zijn geschikt voor verschillende modellen. Deze verbetering, waarbij afgestapt wordt van een traditionele montagelijn, verhoogt de flexibiliteit van de maaidorserproducent.
Vlaio Innovatiesteun
CNH kreeg voor zijn investering steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio) van de Vlaamse overheid. Zij pleiten sterk voor innovatieprojecten in de Vlaamse regio. Daar is de ontwikkeling van de CR11-maaidorser een mooi voorbeeld van. Er werd immers jarenlang gewerkt aan de optimalisatie van componenten en processen, samen met diverse onderzoekspartners uit het Vlaamse innovatie-ecosysteem.
“Nieuw is echt nieuw”
Het feit dat in Zedelgem op 1 locatie zowel ontwikkeling met de daadwerkelijke productie wordt gecombineerd, noemt Tom Verbaeten, Chief Supply Chain Officer, één van de sleutelelementen tot het succes van de innovaties.
Wat betreft de CR11 geeft hij aan dat “nieuw ook echt nieuw is en geen klassieke tweejaarlijkse productupdate. Er zitten 80 patenten in de nieuwe CR11.” Marc Bombera, vicepresident crop harvesting product engineering, treedt hem bij: “Enkel het motorvermogen verhogen is niet voldoende om de dorscapaciteit te laten toenemen.” Tevens wijst hij op het machinegewicht dat evenredig toeneemt met de dorscapaciteit. “Bij de nieuwe CR11 is er daarom enorm ingezet op gewichtsbesparing.”
Geert Nerinckx, Global Product Manager CR, geeft aan dat binnen de maaidorsermarkt de nieuwe CR11 behoort tot de ‘Class 9+’ -categorie. Dit is een categorie die hij in de toekomst enkel maar groter ziet worden. Hij merkt een trend naar grotere maaidorsers in alle wereldregio’s. Tegen 2031 is de verwachting dat een derde van de maaidorsermarkt wordt ingenomen door dit type.
Lees het volledige verhaal via: https://www.landbouwleven.be/18611/article/2024-01-24/cnh-investeerde-fors-zedelgem