Dewulf wou via de Interpom aardappelbeurs haar nieuwste zelfrijdende 4-rijïge rooier op wielen introduceren, de Enduro genaamd. Covid-19 verhinderde het doorgaan van deze beurs, en dus vond Dewulf een alternatief bij een korte en krachtige internationale internetpresentatie.
Van de Enduro moeten we vooral onthouden dat het een rooier op wielen is die gekende én nieuwe technieken herbergt. Dit moet zorgen voor productvriendelijkheid, capaciteit en gebruiksvriendelijkheid.
Soil-Saver
Door de rooier op 6 wielen te plaatsen, namelijk 2 smalle voorwielen na de loofklapper en voor de rooibekken in combinatie met 4 wielen achteraan de machine; is er een bodemdruk van 1,5 kg/cm2 mogelijk achteraan. Vooraan is dit 1,8 kg/cm2. Hondengangbesturing is mogelijk.
Dewulf noemt het geheel van technieken die een lage bodemdruk bij deze aardappelrooier garanderen, ‘Soil-Saver’.
Van de Kwatro rooier werd de techniek overgenomen van zeefbanden die over de volledige lengte geen vernauwing kennen en dus altijd even breed zijn als het rooikanaal. Dit zorgt voor optimale capaciteit.
Na de zeefbanden komen de aardappelen op een reinigingsmodule waarvan de hellingsgraad traploos van 0° tot 12° gewijzigd kan worden door de chauffeur vanuit zijn cabine. Op deze manier kan er ingespeeld worden op de reinigingsbehoefte. Bovendien kan de module met axiaalrollen onder iedere hellingshoek gebypasst worden voor nog meer flexibiliteit.
Fill-Tastic
Bij de ringelevator introduceerde Dewulf nieuwe technologie (gepatenteerd) die de naam Fill-Tastic meekreeg. Het aardappeltransport via de ringelevator gebeurd via ‘zakjes’ om zeer productvriendelijk te handelen. Deze zakken zijn geperforeerd om meer reiniging toe te laten. De omloopsnelheid van de ringelevator wordt automatisch via een sensor geregeld, net om heel aardappelvriendelijke te werken.
De bunker van de Enduro heeft een zeer grote en praktische inhoud van 10 ton. Deze is tweeledig uitgevoerd met een bunkervloer en een afvoerelevator. Deze is een uitvoering met spijlenketting zodat nog meer overtollige aarde wordt uitgezeefd tijdens het lossen.
N-joystick
De cabine is er eentje van Claas, hierin is een nieuwe joystick voor de bediening opgenomen, ‘N-joystick’ genaamd door Dewulf. Alle bedieningsknoppen hierop liggen binnen ‘duimbereik’. Ook het bedieningsscherm van de Enduro is volledig nieuw.
Een Scania motor van 450 pk die voldoet aan de Stage V emissienorm staat in voor de aandrijving van deze 27 ton zware rooier. Door de uitgekiende gewichtsverdeling zijn rupsen volgens de fabrikant overbodig. Op de weg is er een transportsnelheid van 32 km/u mogelijk.
Wie meer wil lezen over deze nieuwe rooier kan dit via volgende link: https://www.landbouwleven.be/9539/article/2020-11-20/dewulf-lanceert-nieuwe-enduro-aardappelrooier