Op 20 mei 2000 rolde de eerste veldhakselaar genaamd Big X bij Krone van de band in Spelle. De zelfrijder begon in een snelle uitvoering als 40 km/u machine aan de eerste tests en werd als 540 pk sterke machine voorgesteld.
Technische kenmerken in het kort: een motor met 397 kW / 540 pk, 6 voorperswalsen, een hakseltrommel met een diameter van 750 mm en een breedte van 830 mm met 32 V-vormig gemonteerde messen. Het gehele Big X concept richtte zich van begin af aan op capaciteit. Tegelijkertijd zorgde de modulaire opbouw van de hakselaar voor een goede en snelle toegankelijkheid tot alle belangrijke onderdelen van de machine.
Overigens, de toenmalig eerste Big X beschikte destijds al over 605 pk, echter wou Krone in 2000 nog geen vermogen van meer dan 600 pk openbaar maken. Men maakte zich namelijk zorgen dat een dergelijke machine door de eindgebruikers als overdreven groot gezien zou worden.
Ondertussen heeft Krone wereldwijd ca. 5.300 veldhakselaars verkocht en wordt de huidige Big X in twee series met in totaal 8 verschillende modellen aangeboden. Beginnend bij de kleinste Big X 480 (met 490 pk) tot aan het vlaggenschip, de Big X 1180 (met 1156 pk).